Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  15.02.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Sprawozdanie finansowe zostało przedstawione Radzie Nadzorczej Grupy Michelin podczas posiedzenia, które odbyło się 7 lutego br. Tego samego dnia opublikowano zaudytowany raport finansowy. Przy niepewnej sytuacji na rynkach rozwiniętych, ale wzrostach w krajach rozwijających się, Michelin oczekuje utrzymania w roku 2013 wolumenu sprzedaży. Ceny surowców powinny pozostać stabilne w pierwszej połowie roku, powodując wzrost wyniku operacyjnego o 350-400 mln euro. Program inwestycyjny o wartości 2 mld euro będzie przyczyniał się do rozwoju Grupy Michelin, zapewniając nowe moce produkcyjne na rynkach rozwijających się. Program wspierać ma również konkurencyjność na rozwiniętych rynkach i promować rozwój nowych technologii.

W 2013 roku zysk operacyjny z wyłączeniem zdarzeń jednorazowych i przy stabilnych kursach walutowych powinien pozostać na stabilnym poziomie. Spodziewany jest ponad 10-procentowy wskaźnik ROCE oraz pozytywne przepływy pieniężne.

Jeśli chodzi o pierwsze wyposażenie, w Europie wolumen sprzedaży opon w 2012 roku zmniejszył się o 5 proc. Choć liczba rejestracji nowych samochodów była najniższa od 17 lat, rynki Europy Wschodniej wzrosły o 11 proc. O 16 proc. wzrósł rynek Ameryki Północnej, powracając do poziomu z roku 2007. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na nowe modele, która wpływała na wzrost sprzedaży nowych samochodów. Rynek w Azji wzrósł o 11 proc. mimo spadku szybkości wzrostu chińskiego rynku do 6 proc. Popyt w Japonii (+ 11 proc.) i krajach Azji Południowo-Wschodniej (+38 proc.) zrekompensował negatywne wpływy słabszego roku 2011. Rynek Ameryki Południowej zakończył rok na stabilnym poziomie. Druga część minionego roku (+ 7 proc.) zrekompensowała spadki na jego początku.

Pod wpływem niepewnej sytuacji ekonomicznej o 10 proc. zmalał z kolei rynek wymiany w Europie. Spadek rynku w Europie Zachodniej był większy niż w 2008 roku. Rynek opon zimowych zmniejszył się zgodnie z oczekiwaniami o 16 proc., a niższy od średniej był spadek rynku Premium. Popyt w Ameryce Północnej obniżył się o 2 proc. (do poziomu z roku 2009) na skutek słabszej sytuacji w gospodarce. Wzrósł za to rynek w Azji (o 2 proc.), na co największy wpływ miał wzrost w Chinach oraz spadek w Japonii i Korei. W Ameryce Południowej zachowania poszczególnych rynków krajowych były bardzo zróżnicowane – łącznie rynek wzrósł o 2 proc., na co główny wpływ miał wzrost rynku w Brazylii o 3 proc.

W fazie wzrostowej znajduje się sektor opon specjalistycznych (sektor górniczy), głównie dzięki rosnącemu popytowi na surowce. Po wzroście w pierwszej połowie 2012 roku, w czwartym kwartale rynek pierwszego wyposażenia zmniejszył się. Jeśli chodzi o opony rolnicze – w pierwszej połowie roku rynek pierwszego wyposażenia wzrósł, jednak końcówka roku przyniosła spadki, szczególnie w Europie. Rynek wymiany istotnie spadł w krajach rozwiniętych, główne w wyniku niepewnej sytuacji gospodarczej. W wyniku gorszej sytuacji gospodarczej w krajach rozwiniętych, z wyjątkiem Ameryki Północnej, spadł również rynek opon do jednośladów. Z kolei popyt nadal rósł w krajach rozwijających się.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony