Opony powinno oceniać się pod względem m.in. reakcji układu kierowniczego, bezpieczeństwa prowadzenia pojazdu na zakrętach, przyczepności i przyśpieszenia, poziomu generowanego hałasu, sposobu zużycia, wpływu na spalanie silnika, długości drogi hamowania w różnych warunkach atmosferycznych czy odporności na aquaplaning.
– Niezależne testy opon są świetną okazją dla kierowców do znalezienia takiego modelu, który spełni ich oczekiwania. Liczba dostępnych na rynku modeli opon jest ogromna i może być przytłaczająca, gdy kierowca zastanawia się nad zakupem kolejnego zestawu ogumienia. Rzetelne analizy są bardzo pomocne i pozwalają kierowcom dogłębnie zapoznać się z możliwościami danego modelu lub typu opony – a co za tym idzie, podjąć decyzję przy ich zakupie. Warto jednak zwrócić uwagę na kluczowe założenia przyjęte w testach – tylko wtedy będziemy mogli dokonać mądrego, świadomego wyboru – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Patrząc na test nie sugerujmy się wyłącznie słupkami wykresów, ponieważ przyjęta w nich skala np. w przypadku drogi hamowania może być myląca. Dlatego porównujmy i zwróćmy szczególną uwagę na dane liczbowe. – Przykładowo, na wykresie drogi hamowania różnica między słupkami może być mała, bo taką przyjęto skalę. Jednak w danych liczbowych będą to np. 4 metry, czyli niemal cała długość samochodu klasy kompakt – dodaje Piotr Sarnecki.
Rzetelny test opon zawsze będzie zawierać informację na temat:
Temperatury powierza, w której wykonano test
Ma ona ogromny wpływ na wyniki testów – publikacje, które nie informują czytelnika o tej wartości, są dla kierowców poszukujących wiarygodnych informacji właściwie mało użyteczne, ponieważ np. test opony zimowej na mokrej czy suchej jezdni przy temp. 15-20°C zawsze pokaże dużo gorsze wyniki w porównaniu do opon letnich. Jeśli test będzie robiony w temp. poniżej 7-10°C zobaczymy, że miękka mieszanka opon zimowych robi różnicę już, gdy robi się chłodno. Temperatura i różnice w warunkach pogodowych w sezonie wiosenno-letnim oraz jesienno-zimowym w tak istotny sposób wpływają na osiągi tych typów opon – a szczególnie na kluczową dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i kierowców długość drogi hamowania samochodów – że każdy test powinien podawać tę zmienną. Dotyczy to szczególnie porównań opon całorocznych z sezonowymi.
Rozmiaru opony
Nie wystarczy jedynie nazwa producenta danej opony i jej modelu – szukajmy informacji o dokładnym rozmiarze opony, który został użyty w testach. Ten sam model opony może mieć różne osiągi w zależności od rozmiaru! Wysoko oceniony model opony w jednym rozmiarze, może wypaść znacznie słabiej w teście ogumienia innego rozmiaru.
Rodzaju nawierzchni
Informacja na temat rodzaju nawierzchni, na której wykonywano test, jest na szczęście bardzo często uwzględniana w publikacjach na temat osiągów danych opon. Niezależne testy opon wykonuje się zwykle na kilku różnych nawierzchniach – suchej, mokrej, a dla opon zimowych lub całorocznych także pokrytej śniegiem lub rzadziej lodem, tak aby porównać ich osiągi w szerokim zakresie warunków klimatycznych i drogowych. Rodzaj nawierzchni ma ogromny wpływ na wyniki testów we wszystkich jego kryteriach.
– Należy pamiętać, że zaopatrzenie się w dobre, nieużywane opony to najprostszy sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa na drodze. Jeżdżąc na używanym ogumieniu ryzykujemy życiem swoim, naszych bliskich oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego – dodaje Piotr Sarnecki.
Zapoznaj się z etykietą
Zanim prześledzimy szczegółowe testy możemy łatwo zawęzić poszukiwania opon porównując etykiety. Rzut oka na podstawowe parametry opon pozwoli nam szybko zorientować się na rynku ogumienia. Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety. Ułatwią one porównanie trzech podstawowych parametrów opony przed ich zakupem:
- Efektywność paliwowa (ikona z dystrybutorem) – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę – opony najwyższej klasy A pozwolą zaoszczędzić do 7,5% paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania na mokrej jedni – przy prędkości 80 km/h droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G.
- Zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę przy prędkości 80 km/h. Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym głośniejsza opona.
Takie informacje muszą być również uwidocznione w e-sklepach oraz na rachunkach potwierdzających zakup. Oczywiście nie są to jedyne istotne parametry – ważne są także droga hamowania na suchej nawierzchni czy na śniegu, odporność na aquaplaning, przyczepność na zakręcie czy trakcja, a te porównamy w niezależnych testach w prasie i internecie.
Komentarze (0)