Ogumienie

Ogumienie

wczoraj  15.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 11 minut

Kluczowe kierunki rozwoju dla serwisów oponiarskich, ale nie tylko
Strona 1 z 3

Rynek serwisów oponiarskich i mechanicznych w Polsce dynamicznie ewoluuje, a sieć Premio skutecznie adaptuje się do nowych wyzwań. Wzrost sprzedaży usług serwisowych, rozwój digitalizacji oraz rosnące znaczenie klientów flotowych to tylko niektóre z kluczowych trendów ostatnich lat. Dodatkowo zmieniające się oczekiwania kierowców, postępująca elektryfikacja motoryzacji oraz wyzwania kadrowe stawiają przed branżą istotne pytania dotyczące jej przyszłości.

O tym, jak Premio odpowiada na te zmiany, jakie strategie rozwoju przyjęła sieć i czego możemy spodziewać się w kolejnych latach, rozmawiamy z Piotrem Nowakowskim, dyrektorem ds. sprzedaży detalicznej Goodyear w regionie Europy Wschodniej.

Za nami kolejny rok Premio w Polsce. Jak podsumowałby Pan minione 12 miesięcy pod względem rozwoju sieci w naszym kraju? Czy był to udany okres?
To był dobry i ważny rok, w czym pomogła rosnąca liczba rejestracji samochodów nowych (+16%), w szczególności wśród klientów instytucjonalnych (+9%), jak wynika z danych PZPM, którzy są strategicznym klientem Premio. Sieć zwiększyła sprzedaż, choć muszę przyznać, że nie bez wyzwań. W całym roku zanotowaliśmy istotny wzrost obrotów ze sprzedaży usług, w szczególności depozytu opon i mechaniki samochodowej, które rosły dwucyfrowo. Najsilniejszy trend wzrostowy zauważalny był w przychodach z kategorii zimowych opon osobowych, w szczególności tych o rozmiarze ponad 18 cali. Dalszy rozwój sprzedaży internetowej i postępująca integracja kanałów sprzedaży internetowej ze sprzedażą w punktach serwisowych były kluczowe dla dotarcia do szerszego grona konsumentów. Jednocześnie sieć zmuszona była skonfrontować się z rosnącymi kosztami pracy, oscylującymi wokół 7%, i niedoborem wykwalifikowanych mechaników, z czym zmagała się ponad połowa naszych sieciowych partnerów.

W 2024 r. Premio, działające pod skrzydłami firmy Goodyear, rozszerzyło zakres działania do 162 lokalizacji. We współpracy z DEKRA i PZPO koncentrowaliśmy się na podniesieniu oraz harmonizacji jakości usług mechaniki samochodowej, w tym usług oponiarskich. Z sukcesem przeprowadziliśmy również modernizację wizualizacji 24 obiektów, dostosowując je do aktualnych standardów wizerunkowych. Utrzymaliśmy też dynamikę digitalizacji sieci, kontynuując wdrożenia systemów GRIPS (ERP MS Navision), CSI (TechDoc), ePP (Platforma Zakupowa Opon i Felg). Dzięki tym systemom wzrosło znaczenie analityki danych w zarządzaniu siecią, co pomogło nie tylko usprawniać pracę na poziomie serwisu, ale także lepiej rozumieć potrzeby klientów i dostosowywać ofertę.
Podsumowując, wzrost przychodów, optymalizacja pracy serwisów i realizowane z sukcesem projekty strategiczne, mające polepszyć doświadczenie konsumenta, dają nam silne podstawy do działania w 2025 r.

W przyszłym roku Premio będzie obchodziło 20-lecie obecności w Polsce. Jak oceniłby Pan dynamikę rozwoju konceptu w minionych latach? W jakim okresie ten rozwój był najszybszy i czym był podyktowany?
Lata 2006-2010 upłynęły pod znakiem intensywnej ekspansji sieci. Punktem zwrotnym był rok 2010, kiedy osiągnęliśmy poziom 100 lokalizacji na terenie Polski. Był to z pewnością okres najbardziej dynamicznego wzrostu. W latach 2010-2020 mierzyliśmy się ze zmianą preferencji konsumentów dążących do maksymalnego uproszczenia i przyspieszenia zakupu produktów i usług, co stymulowało dalszy rozwój oferty mechaniki samochodowej i usług mobilnych dla flot pojazdów ciężarowych w naszej sieci. Równolegle na rynku postępował dynamiczny wzrost sprzedaży internetowej, który przyniósł transparentność cen i przejście części klientów z punktu serwisowego do internetu. Wymusiło to wprowadzenie sprzedaży internetowej w sieci i zainicjowało proces digitalizacji, umożliwiającej bardziej świadome i zdyscyplinowane zarządzanie sprzedażą, serwisowaniem i kosztami operacyjnymi. W tym okresie konsumenci zaczęli preferować zakupy w dużych serwisach o dobrej jakości, co sprzyjało dalszemu rozwojowi Premio. Właściciele wielu serwisów stanęli przed dylematem, w jakiej formule kontynuować działalność w tym zmieniającym się środowisku biznesowym. Obecne już na polskim rynku międzynarodowe sieci franczyzowe oferowały konkurencyjne standardy i jednocześnie możliwość przeniesienia wysiłku prowadzenia części działań operacyjnych z franczyzobiorców na centralę sieci. Rynek warsztatów samochodowych i serwisów oponiarskich w tym okresie podlegał silnej konsolidacji.
Ostatnie lata (2020-2024) i pandemia to przede wszystkim okres przyspieszonego rozwoju sprzedaży internetowej i wzmacniania modelu hybrydowego, czyli połączenia sprzedaży stacjonarnej z internetową. Premio podążało też za wymogami rynku flotowego, kontynuując rozwijanie systemów zarządzania flotą samochodów osobowych (Fleet On-line Solution) oraz oferując flotom pojazdów ciężarowych portfolio rozwiązań obniżających koszty użytkowania opon w oparciu o nowoczesne narzędzia i zaawansowane algorytmy (Goodyear Total Mobility). Postępująca digitalizacja sieci Premio – poza wprowadzaniem kolejnych rozwiązań IT – oferuje pełną integrację wszystkich systemów informatycznych, umożliwiając swobodny przepływ danych bez konieczności ich wielokrotnego wprowadzania pomiędzy systemami (np. dane wpisane w systemie flotowym pojawiają się automatycznie w systemie fakturowym). Koncepcja franczyzowa Premio stała się dojrzałym programem wsparcia rozwoju biznesu detalicznego w branży motoryzacyjnej.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony