
Premio od początku stawiało na kompleksowość usług, łącząc serwis ogumienia z mechaniką. Czy przewiduje Pan dalsze poszerzanie oferty serwisowej? A może obrany zostanie jeszcze inny kierunek? Jakie obecnie trendy kształtują rozwój warsztatów?
Na skutek unijnych regulacji prawnych, wymuszających ograniczenia emisji CO2, elektryfikacja branży motoryzacyjnej jest w ostatnich latach języczkiem u wagi. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych i hybrydowych będziemy oferować specjalistyczne usługi związane z diagnostyką, naprawą i konserwacją tego typu pojazdów. Obsługa samochodów elektrycznych to niewątpliwie lukratywny biznes również z punktu widzenia sprzedaży opon, usług montażu i depozytu. Na razie rynek ten jest jednak niszowy, a dynamika wzrostu w kolejnych latach będzie wolniejsza niż spodziewana. Oczywiście jako sieć przygotowujemy się do tego, inwestując w wyposażenie, programy szkoleniowe oraz spełnianie niezbędnych wymogów BHP i ppoż.
Natomiast w naszej ofercie dla flot samochodów ciężarowych, poza kontynuacją usług mobilnych, można spodziewać się dalszego rozwoju usług z zakresu monitorowania kół pojazdów celem optymalizacji kosztów floty. Rewolucyjną zmianą może stać się subskrypcyjna usługa TaaS (Tire-as-a-Service), która ma szansę pojawić się w naszej ofercie już wkrótce, a będzie dedykowana flotom samochodów ciężarowych i dostawczych. Dzięki wykorzystaniu technologii predykcyjnych łączących czujniki pomiarowe z zaawansowanymi algorytmami, automatycznymi systemami pompowania opon i responsywną siecią serwisową rozwiązanie to pozwala na optymalizację kosztów własnych floty.
Jak ocenia Pan obecny poziom świadomości Polaków w zakresie dbania o ogumienie i bezpieczeństwo na drodze?
O znaczącej poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach świadczy nagroda przyznana Polsce w 2023 r. przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) za zmniejszenie o niemal 50% liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w ciągu ostatnich 10 lat. To oczywiście efekt rozwoju infrastruktury, zaostrzenia przepisów, ale zapewne również większej świadomości Polaków w zakresie dbania o ogumienie.
Szacuje się, że 75% kierowców regularnie kontroluje stan techniczny swoich opon, a 80% w sezonie zimowym decyduje się na wymianę opon na zimowe lub całoroczne z homologacją zimową. O ile sytuacja istotnie się poprawia, o tyle nadal istnieje potrzeba edukacji i promowania dobrych praktyk, bo wciąż co najmniej 1 na 5 samochodów na polskich drogach zimową porą ma „letnią” drogę hamowania.
Czy to sieć Premio adaptuje się do zmian w mentalności klientów, czy jest wręcz odwrotnie – to klienci coraz chętniej i bardziej świadomie wybierają nowoczesne, podążające za trendami serwisy?
Jednym z podstawowych kryteriów wyboru miejsca serwisowania samochodu w Polsce jest zaufanie do tego miejsca, i to zaufanie zdobywamy w różny sposób. Ponad połowa kierowców wybiera warsztat na podstawie wcześniejszych doświadczeń, a inni kierują się poleceniami. Kierowcy ufają rekomendacjom znajomych i członków rodzin, ale także opiniom znalezionym w internecie. Istotny jest też wygląd serwisu. Po przeprowadzeniu badań przez IPSOS na zlecenie Premio zdecydowaliśmy się na odświeżenie wizerunku sieci. Aktualnie nowoczesny standard naszych serwisów zapewnia pozytywne pierwsze wrażenie i zaprasza do powrotu.
Ponadto wykorzystanie nowoczesnych technologii w budowaniu wizerunku, takich jak kalendarz internetowy, narzędzia samoobsługowe w dziale sprzedaży w postaci ekranów dotykowych, tablety na hali serwisowej czy system klasy ERP do zarządzania serwisem, poprawia jakość obsługi i zwiększa wygodę klientów. Trudno jednak zaufać bezosobowym procesom i technologiom, więc całość „spina” przeszkolony przez Premio manager sprzedaży, który potrafi słuchać i doradzić. Premio podąża za wymaganiami klientów i szybko dostosowuje się do ich potrzeb, starając się budować lojalność na kolejne pokolenia.
Zmieniające się oczekiwania klientów czy raczej braki kadrowe? Które z tych wyzwań uważa Pan za bardziej problematyczne? A może istnieją czynniki jeszcze bardziej ograniczające rozwój branży oponiarskiej w Polsce i Europie? Jakie działania podejmujecie, aby je przezwyciężyć?
Oba wyzwania są dość specyficzne i sądzę, że są ze sobą powiązane. Bez profesjonalnego zespołu spełnienie oczekiwań klientów nie będzie możliwe. Sprostanie wyzwaniom rynku pracy może natomiast wymagać innych rozwiązań. Jako branża borykamy się z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, w szczególności mechaników, a rosnące koszty pracy wpływają na rentowność. Nasza sieć wyróżnia się jednak na rynku, oferując poczucie przynależności do europejskiej marki Premio działającej pod skrzydłami potężnej firmy Goodyear, jednego z wiodących producentów opon na świecie. To daje pracownikom unikatowe możliwości rozwoju osobistego poprzez dedykowane programy szkoleniowe i motywujące systemy wynagrodzeń.
Oczywiście nas też dotyczą problemy demograficzne i wyzwania starzejącej się kadry, która niechętnie korzysta z najnowszych technologii, co w kontekście elektryfikacji i digitalizacji wymusza odmładzanie zespołu. Nie pomaga w tym aktualny wizerunek branży jako mniej atrakcyjnej dla generacji młodych ludzi wchodzących na rynek pracy. Przyciągnięcie tej grupy pracowniczej wymaga od nas szczególnej dbałości o nowoczesny wygląd, wysokie standardy oraz narzędzia IT usprawniające pracę z klientem i zarządzanie serwisem. Nowoczesne systemy i oparte na nich procedury są jednocześnie kluczowymi narzędziem umożliwiającym radzenie sobie z trendami konsumenckimi. Jednak to zmotywowany i kompetentny zespół wciąż stanowi o sukcesie sieci i to on jest w centrum naszej uwagi. Tworzymy wizerunek sieci, z której pracownicy mogą być dumni.
Komentarze (0)