Ogumienie

Ogumienie

23 dni temu  10.04.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Kontrola trakcji i ABS a sprawa opon oraz ich prawidłowego montażu

Żaden system kontroli trakcji nie zadziała, jeśli jest słaba przyczepność opon. Jeśli opony są kiepskiej jakości albo są zniszczone przy montażu na felgę – to nawet w najlepszym samochodzie systemy bezpieczeństwa nie pomogą. Warto pamiętać o tym wybierając i opony, i serwis oponiarski.

Serwis ponosi odpowiedzialność za swoje usługi

Właściciel serwisu oponiarskiego, jako profesjonalista, ponosi pełną odpowiedzialność za oferowane usługi – w tym za jakość opon, sposób ich montażu oraz przechowywania. Ta odpowiedzialność wykracza poza standardową rękojmię i obejmuje również odpowiedzialność odszkodowawczą, a w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia – także odpowiedzialność karną. Aby zminimalizować ryzyko, kluczowe jest zatrudnianie wykwalifikowanych mechaników, którzy nie tylko potrafią obsługiwać opony w sposób, jaki zapobiega ich uszkodzeniom, ale także rozumieją konsekwencje błędów wynikających z działania na skróty.

– Profesjonalizm mechaników wynikający z regularnych szkoleń oraz pełne zrozumienie ryzyk związanych z niewłaściwą obsługą opon to kluczowy element w zarządzaniu odpowiedzialnością serwisu i zapewnianiu bezpieczeństwa klientów – podkreśla Grzegorz Duda, kierowca rajdowy promujący serwisy z Certyfikatem Oponiarskim PZPO.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje personelu technicznego. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

– Certyfikat PZPO stanowi potwierdzenie, że serwis opon przestrzega standardów technicznych i jakościowych. Dzięki temu nie uszkadza opon ani felg w trakcie zakładania lub zdejmowania z felgi. Proces uzyskania certyfikatu obejmuje szczegółowy audyt, który weryfikuje wyposażenie serwisu, kwalifikacje personelu technicznego oraz jakość obsługi klientów. Wszystkie te elementy są dokumentowane, także za pomocą zdjęć – co zapewnia pełną przejrzystość. Dzięki certyfikatowi kierowcy mogą mieć pewność, że wymiana opon w takim serwisie zostanie przeprowadzona z najwyższą starannością, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze – wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Dobry fachowiec najlepiej doradzi

Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant potrafi wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Profesjonalny serwis doradzi klientowi, jakie wybrać opony – najlepiej sprawdzonych producentów, nawet budżetowe. Lepiej unikać opon niskich osiągów – nieznanych producentów oraz nade wszystko opon używanych kupowanych z drugiej ręki.

– Tylko uznani producenci opon gwarantują wysokiej jakości parametry – bezpieczną drogę hamowania, odporność na poślizgi w deszczu, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu. Potwierdzają to m.in. niezależne badania oraz testy redakcji motoryzacyjnych – z których wynika, że tylko sprawdzone marki z wieloletnim doświadczeniem oferują gumy o najwyższych osiągach, szczególnie pod względem przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, odporności na poślizg oraz efektywności hamowania. I nigdy nie warto decydować się na opony używane, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego – zwłaszcza wytrzymałości warstw wewnętrznych, które przecież zależą od codziennej eksploatacji i prawidłowego ciśnienia. Nie ma jak sprawdzić, w jaki sposób jeździł na nich poprzednik – dodaje Piotr Sarnecki.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony