Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  13.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Strona 1 z 2

Grupa Michelin odnotowała zysk operacyjny na poziomie 2,2 mld euro, rejestrując 1,15 mld euro dodatnich przepływów pieniężnych i utrzymując stabilne wolumeny sprzedaży.

Grupa przewiduje, że popyt na opony w krajach rozwijających się powinien nadal rosnąć, a pozostać stabilny (z możliwością wzrostu w przypadku poprawy ogólnej sytuacji gospodarczej) na rynkach rozwiniętych. Analogicznie do oczekiwanego wzrostu światowego rynku opon, w ciągu 2014 r. Michelin planuje zwiększyć wolumen sprzedaży o 3 proc. Wzrost ten będzie możliwy m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek opon Michelin Premier All Season i Michelin X Multi, koncentracji na segmencie premium, dobrej sytuacji w segmencie opon specjalistycznych, rozpoznawalności marki i nowym zakładom produkcyjnym.

Celem Michelin na 2014 r. jest uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11% i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.

Opony osobowe i dostawcze

2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

 

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

 

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

+ 1%

+ 5%

+ 5%

+ 5%

- 6%

+ 3%

Rynek wymiany

- 0%

+ 5%

+ 6%

+ 10%

+ 4%

+ 3%

4 kw. 2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

 

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

 

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie

+ 6%

+ 6%

+ 10%

- 8%

- 7%

+ 6%

Rynek wymiany

+ 1% 

+ 4%

+ 5%

+ 8%

- 1%

+ 3%

 

a) Pierwsze wyposażenie

W Europie wolumen sprzedaży opon w 2013 r. wzrósł o 1 proc., przy czym znacząco lepsza była druga połowa roku. O 4 proc spadł z kolei popyt na rynkach Europy Wschodniej.

Wolumen sprzedaży na rynku Ameryki Północnej zanotował 5-procentowy wzrost, powracając do poziomu sprzed recesji. Powodem wzrostów była wymiana starszych pojazdów na modele nowe.

W Azji, mimo dużego zróżnicowania pomiędzy poszczególnymi krajami, wolumen sprzedaży wzrósł o 5 proc. Aż 15-procentowy wzrost odnotowano w Chinach, ustanawiając nowy rekord w IV kw. (+21 proc.). W ostatnich pięciu latach wolumen sprzedaży na rynku chińskim potroił się.

O 5 proc. wzrósł wolumen sprzedaży w Ameryce Południowej, co było efektem zwiększającej się produkcji samochodów w regionie.

b) Rynek wymiany

W stosunku do roku 2012 nie zmienił się z kolei wolumen sprzedaży na rynku wymiany w Europie. W Europie Zachodniej nieznacznie lepszą sprzedaż obserwowaliśmy w drugiej połowie roku. W segmencie opon zimowych zanotowano spadek sprzedaży, podczas gdy sprzedaż opon letnich wzrosła. Wzrost popytu o 7 proc. odnotowano w segmencie opon o wysokich osiągach (o średnicy powyżej 17 cali). W krajach Europy Wschodniej popyt również pozostawał stabilny.

Na skutek wzrostu importu z Chin, który był spowodowany zniesieniem taryf celnych, o 5 punktów procentowych zwiększył się popyt w Ameryce Północnej. Na wzrost popytu wpłynęła również sprzedaż opon zimowych w Kanadzie.

W Azji wolumen sprzedaży wzrósł o 6 proc., na co największy wpływ miał wzrost w Chinach (+8 proc.) i w Japonii (+3 proc.). W Ameryce Południowej popyt rósł na wszystkich rynkach – sprzedaż wzrosła łącznie o 10 proc, z czego największy wzrost odnotowano w Brazylii (+14 proc.).

Opony ciężarowe

2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

 

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

 

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie*

+ 4%

- 7%

+ 12%

+ 40%

- 13%

+ 6%

Rynek wymiany*

+ 8%

- 2%

+ 5%

+ 10%

+ 8%

+ 5%

4 kw. 2013
% zmiana rok do roku

Europa,

Rosja,

Turcja

 

Ameryka Północna

Azja

(bez Indii)

 

Ameryka Południowa

Afryka,
Bliski Wschód, Indie

Łącznie

Pierwsze wyposażenie*

+ 17%

- 2%

+ 17%

+ 36%

- 18%

+ 11%

Rynek wymiany*

+ 6%

- 2%

+ 7%

+ 17%

+ 9%

+ 6%

* Tylko rynek opon radialnych

a) Pierwsze wyposażenie

Pod koniec roku zwiększył się popyt na opony ciężarowe na pierwsze wyposażenie, co było spowodowane zwiększonymi zakupami pojazdów przed planowanym wprowadzeniem 1 stycznia 2014 r. nowych norm emisji spalin Euro 6.

Na rynkach Ameryki Północnej popyt był stabilny przez większą część roku. Widoczne ożywienie sprzedaży nastąpiło w IV kwartale, co jest dobrym prognostykiem na początek roku 2014.

O 12 proc. wzrósł wolumen sprzedaży w Azji. W Chinach popyt wzrósł o 14 proc., głównie dzięki popytowi w segmencie największych ciężarówek i autobusów. 28-procentowy wzrost zanotowano w pierwszej połowie roku w Azji Południowo-Wschodniej, jednak cały rok zakończył się spadkiem popytu o 4 proc. W Japonii wolumen sprzedaży wzrósł o 5 proc. w całym 2013 r. i aż o 27 proc. w ostatnim kwartale, co było spowodowane przez zakupy pojazdów przed wzrostem stawki VAT.

Tagi: Michelin,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony