Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  08.04.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Myjki ciężarowe WULKAN

Już od 13 lat warszawska firma KART produkuje na rynek polski i zagraniczny automatyczne myjki do kół samochodowych. W tym czasie zainwestowało w nie ponad 600 warsztatów w całej Polsce, a łączna liczba krajów, w których pracują, dobiega 35.

Myjki do kół to dziś standard. Są one coraz bardziej doceniane i pożądane także w serwisach ciężarowych. I choć rynek ten rozwija się nieco wolniej niż rynek serwisów osobowych, rozwój ten jest coraz bardziej dynamiczny.

- Liczymy, że w ciągu kilku lat myjki do kół ciężarowych na stałe zagoszczą w serwisach tego typu kół, podobnie jak stało się to z serwisami do kół osobowych i dostawczych – mówi Tadeusz Karski, właściciel firmy KART.

Pierwszą myjkę do kół ciężarowych KART wyprodukował już w roku 2005. WULKAN 500 zyskał uznanie m.in. na Międzynarodowych Targach w Poznaniu, zdobywając Złoty Medal. Cztery lata później firma wprowadziła na rynek model WULKAN 500H, który od poprzedniego różnił się tym, że został wzbogacony o sterowanie komputerowe i system ogrzewania wody.

Kolejna, jeszcze bardziej udoskonalona wersja tego urządzenia, zaprezentowana została na ubiegłorocznych targach we Frankfurcie. Oprócz szerszej komory mycia (umożliwiającej obsługę kół o szerokości aż do 490 mm) WULKAN 500HP posiada również pneumatyczny zespół wypychania koła – system, który pozwala na w pełni automatyczne wyjęcie koła z komory mycia. W poprzednich modelach czynność ta wykonywana musiała być ręcznie, a przecież waga kół ciężarowych sięga nawet 150 kg. Innymi słowy, najnowsza myjka ciężarowa firmy KART umożliwia obsługę koła bez wysiłku.

Odbiorcami myjek ciężarowych są przede wszystkim autoryzowane serwisy ciężarowe, firmy spedycyjne, zajezdnie autobusowe oraz wojsko (firma KART posiada NATOwski Kod Podmiotu Gospodarki Narodowej NCAGE). Do chwili obecnej firma wyprodukowała i sprzedała na rynek polski i zagraniczny ok. 100 urządzeń tego typu, a zapotrzebowanie na nie stale rośnie (zwłaszcza od kiedy KART zastosował w nich zintegrowany system ogrzewania i komputerowe sterowanie). Jak zapowiada firma, w najbliższej przyszłości produkcja myjek do kół ciężarowych będzie koncentrowała się wyłącznie na modelu WULKAN 500HP.

Przeznaczenie, zalety i korzyści, metoda mycia, zasada działania, eksploatacja i serwis myjek do kół ciężarowych WULKAN pozostają takie same jak w pozostałych typach myjek. Ponieważ na naszych łamach opisywaliśmy je wielokrotnie, skupmy się na tym, co wyróżnia myjkę ciężarową od pozostałych. Przede wszystkim – gabaryty. Wymiary myjki ciężarowej znacznie odbiegają od wymiarów pozostałych typów myjek, a co za tym idzie – wymagają one wygospodarowania dużo większej powierzchni w warsztacie, także ze względu na zainstalowaną w niej w niej windę (patrz rysunek).

Ponieważ koło ciężarowe ma aż do 120 cm średnicy i 150 kg wagi, wymusza nie tylko większą, wzmocnioną konstrukcję, ale także – ze względów bezpieczeństwa – zastosowanie automatycznego załadunku. Rolę tę spełnia obrotowa winda pneumatyczna, zamontowana z lewej strony myjki. Wyposażona jest ona w ramię z obrotową końcówką, która umożliwia łatwy i bezpieczny uchwyt lub podparcie obręczy ładowanego/wyładowywanego koła, oraz dźwignię sterującą. Zainstalowany system wypychania koła ułatwia jego rozładunek po umyciu. Mycie koła o tej wadze jest możliwe dzięki specjalnie wzmocnionemu wałkowi napędowemu. Prosta obsługa odbywa się za pomocą windy pneumatycznej oraz pięciu przycisków sterujących. Koło można umyć i osuszyć już w 90 sekund. Ze względu na gabaryty zainstalowano dodatkowo klamkę blokującą klapę komory mycia, zabezpieczając ją przed samoczynnym otwarciem podczas pracy, co – zwłaszcza w przypadku tego typu myjki – mogłoby być szczególnie niebezpieczne.

Parametry myjki dostosowano do wymogów kół ciężarowych. Czasy mycia wynoszą odpowiednio 60, 120 i 240 sekund (przy 20, 40 i 60 w pozostałych myjkach), a czas suszenia 30 sekund (przy 15 w pozostałych myjkach). Ponieważ wanna ma pojemność aż 500 l, czas potrzebny na ogrzanie takiej ilości wody wynosi od 120 do 180 minut. Przy takiej ilości wody doceniany jest zamknięty obieg, w jakim pracuje myjka, pozwalający na ekonomiczne zużycie wody, a co za tym idzie – niższe koszty. Większa jest również ilość materiałów eksploatacyjnych (40 kg granulatu WULKAN MIX i 5 litrów płynu WULKAN TURBO). Waga myjki wynosi 680 kg. Blokada serwisowa włącza się co 200 cyklów mycia, przypominając o sprawdzeniu zanieczyszczeń i ewentualnej wymianie wody oraz pozostałych czynnościach serwisowych.

W wyposażeniu standardowym myjki ciężarowej znajduje się większa ilość materiałów eksploatacyjnych (50 kg granulatu i 50 l koncentratu) oraz podwójna, antypoślizgowa mata gumowa.

image_gallery image_gallery image_gallery image_gallery image_gallery





Zasada działania pneumatycznego zespołu załadunku i rozładunku koła
Operacje załadunku i wyładunku koła wykonuje się za pomocą zamontowanej z lewej strony myjki pneumatycznej windy wyposażonej w ramię z obrotową końcówką (B), umożliwiającą łatwy i bezpieczny uchwyt lub podparcie obręczy ładowanego lub wyładowywanego koła (C). Winda składa się z kolumny wspartej o podłoże i zamocowanej dwoma kątownikami do struktury obudowy. Równolegle do kolumny zamocowany jest trzon prowadzący siłownika pneumatycznego. Do korpusu siłownika przymocowany jest za pomocą dwóch obejm wspornik obrotowego uchwytu obręczy. W górnej części wspornika zamontowany jest zawór sterujący (A) siłownika (góra – dół). Przesuwanie dźwigni w lewo lub w prawo nie jest możliwe. Ruch obrotowy ramienia windy (czyli lewo – prawo) wykonuje się ręcznie poprzez obrót ramienia windy.

image_gallery image_gallery





Zasada działania pneumatycznego zespołu wypychania koła
1. Odkręcić klamkę i otworzyć klapę komory myjącej.
2. Wytoczyć koło z komory myjącej na klapę za pomocą pneumatycznego zespołu wypychania koła naciskając przycisk „D” (1).

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony