Ogumienie

Opony osobowe

ponad rok temu  28.02.2018, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Nie wyważają? Co trzeci samochód ma problemy z kołami

Badania Komisji Europejskiej dowodzą, że średnio 20 proc. samochodów w Europie posiada ogumienie z widocznymi wadami spowodowanymi złą eksploatacją. W Polsce w podobnej sytuacji może być 28 proc. samochodów, co jest czwartym najgorszym wynikiem w UE. Obok odpowiedniego doboru i prawidłowej eksploatacji opon – kontroli ciśnienia oraz głębokości bieżnika – jednym z ważnych z elementów zapobiegania usterkom związanym z oponami jest prawidłowe wyważenie kół.

Z uwagi na przeciążenia, na które narażone są koła – podczas jazdy z prędkością 130 km/h, koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę – prawidłowe rozłożenie masy jest bardzo istotne. Niedobrze wyważone koła źle wpływają nie tylko na drgania kierownicy, ale też na szybsze zużycie układu kierowniczego i zawieszenia. Przyczyniają się również do nadmiernego zużycia opon.

Nieprawidłowemu wyważeniu kół towarzyszą wzrastający wraz z prędkością hałas i drgania zawieszenia oraz kierownicy, często mylone z awarią układu kierowniczego. Stopniowo pogarsza się również sterowność samochodu, a na oponach możemy zauważyć ślady nietypowego zużycia bieżnika. Efektem złego wyważenia będzie także szybsze zużycie elementów zawieszenia np. amortyzatorów czy poduszek amortyzatorów. Regularna kontrola ustawień kół pomoże uniknąć kosztownych napraw i wymiany rozbudowanych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Z tego powodu zalecane jest wyważenie kół przy każdej sezonowej wymianie ogumienia, a także 2 razy w roku, nawet w przypadku korzystania z opon całorocznych.

– Wyważenie kół to czynność serwisowa, która jest często bagatelizowana przez kierowców. Kontrola ustawień oraz odpowiednie rozłożenie masy w kołach powinno towarzyszyć każdej sezonowej zmianie opon. Dlatego tak ważne jest dokładne wyważanie wszystkich kół 2 razy w roku, zarówno w przypadku opon letnich i zimowych, jak i całorocznych. Dzięki temu zwiększamy komfort jazdy, unikając drgań kierownicy oraz nadwozia. W razie większych problemów pamiętajmy też o kontroli geometrii całego zawieszenia na precyzyjnej maszynie, przy odpowiednio napompowanych oponach. Dokładne wyważenie kół i precyzyjne ustawienie zawieszenia to wydłużenie życia naszych opon, prawidłowego działania układu zawieszenia oraz zachowania odpowiedniej sterowności samochodu – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Kiedy należy skontrolować wyważenie koła w samochodzie?

  • Zawsze przy okazji sezonowej wymiany opon

  • Każdorazowo po kolizji czy wypadku

  • W wypadku uderzenia o krawężnik lub po wjechaniu w dziurę w jezdni przy większej prędkości

Zarówno po kolizji, jak i uderzeniu bocznym w krawężnik przy większej prędkości trzeba sprawdzić geometrię zawieszenia. Może się okazać, że po uderzeniu zawieszenie zmieniło swoje nastawy i będzie np. ząbkowało opony, doprowadzając do ich wcześniejszego zużycia.

– Pamiętajmy, że dobry serwis oponiarski jest przede wszystkim dokładny, a nie szybki. Dobre narzędzia, precyzyjne wyważanie czy dokręcanie kół kluczem dynamometrycznym to znaki rozpoznawcze renomowanych serwisów. Warto więc pojechać tam, gdzie wymiana opon potrwa może 10 minut dłużej, ale będzie zrobiona profesjonalnie – dodaje Piotr Sarnecki.

Głównym czynnikiem wpływającym na stan ogumienia jest jego eksploatacja, a nie czas przechowywania. Jeżdżąc z nieustawionym zawieszeniem czy niewyważonymi kołami skracamy życie swoich opon.

Kontrolując prawidłowe wyważenie kół, warto zadbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach. Wpływa on na trwałość ogumienia, przyczepność samochodu oraz drogę hamowania. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia pomoże również zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km.

1 Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014, str. 26

2 Komisja Europejska, Raport Studium wybranych aspektów korzystania z opon związanych z bezpieczeństwem, grudzień 2014, str. 26

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ prof dr Kauczuk 1 ponad rok temuocena: 100%  Mnie uczono, że koło się wyważa przy normalnej eksploatacji nie wczesniej jak po przejechaniu 10.000km (nie licząc korekty wyważenia przy montażu nowych opon i przejechaniu do 500km), ponieważ do 10.000km statystycznie nie wykazuje zmian w wywazeniu. Wiadomo im czesciej tym lepiej dla serwisu ;) Druga sprawa o zgrozo to co robi na zdjeciu poglądowym do artykułu ta szmata lub papier włożony między stożek a felgę?? Przecież to kompletnie zaburza własciwy pomiar niewyważenia koła!!!!
    oceń komentarz 2 0 zgłoś do moderacji
do góry strony