Ogumienie

Felgi

ponad rok temu  23.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Produkcja felg stalowych MW
Strona 1 z 3

Stal jest wszędzie – porusza się po drogach, wkracza do naszych domów i wkomponowuje się w środowisko w postaci przedmiotów codziennego użytku. Dopiero kiedy o tym pomyślimy, uświadamiamy sobie, jak bardzo ważny dla ludzkości jest ten metal, a przemysł związany z jego produkcją – dla gospodarki światowej.

Jedną z najważniejszych grup przemysłowych w Europie produkujących wyroby ze stali jest CLN. Liczby mówią same za siebie: 1 rodzina, 3 pokolenia, ponad 60 lat ciągłego wzrostu, obecność na 4 kontynentach, w 18 krajach, 40 firm i zakładów produkcyjnych, zatrudniających ponad 9000 osób. Skonsolidowany obrót Grupy to 1,9 miliarda euro.

Struktura CLN podzielona jest na 3 sektory: CLN (półprodukty ze stali), MA (części karoseryjne, wytłoczki, części dla przemysłu ciężkiego) i MW (felgi stalowe). Skupmy się na tych ostatnich.

Felgi stalowe dla wszystkich

MW (dawniej Magneto Wheels) produkuje felgi stalowe do wszystkich pojazdów, dostarczając produkty (koła szprychowe) również do motocykli. Dysponuje firmami i fabrykami na całym niemal świecie, również w Polsce. Działająca od 2007 r. spółka-córka MW Poland Sp. z o.o. należy do coraz szerszej sieci dystrybucji felg na rynki wtórne. Powstała w oparciu o współpracę z Inbud-Faro, byłym wyłącznym przedstawicielem Gianetti Ruote w Polsce. W październiku 2006 podpisany został kontrakt, którego stronami były: Inbud-Faro S.A., Magnetto Wheels S.p.A. oraz MW Poland Sp. z o.o. Na mocy tej umowy MW Poland Sp. z o.o. w styczniu 2007 przejęła obowiązki dystrybutora felg stalowych od Inbu-Faro S.A. Podobne firmy, wyspecjalizowane w handlu na rynkach wtórnych, powstały w ramach grupy MW wcześniej w kilku krajach Europy.

Technologia produkcji MW

Technologia produkcji felg stalowych MW to zaawansowany proces, w którym szczególną uwagę przykłada się do jakości. Wszelkie wymagania dotyczące sztywności, wagi i zmęczenia materiału poparte są odpowiednimi analizami i obliczeniami. Mowa o tak zaawansowanych technologiach analitycznych, jak:
- obliczenia linearne/nielinearne,
- symulacja procesu produkcji: bicie, formowanie, scalanie,
- symulacja zachowań felgi: interakcja z tarczami, piastą, śrubami.

MW dysponuje też laboratoriami wyposażonymi w najlepszy sprzęt, taki jak:
- urządzenia do testów zmęczenia materiału (obrót z oponami i bez opon),
- urządzenie do testów otworów montażowych,
- urządzenie do testów odporności na wstrząsy,
- urządzenie do mierzenia sztywności,
- urządzenia do testów odporności na korozję i warunki klimatyczne.

MW korzysta również z zaawansowanego oprogramowania:
- systemu telemetrii do statycznej i dynamicznej analizy zewnętrznej,
- programów do modelowania i strukturalnej optymalizacji, takich jak: UG, CATIA, IDEAS, Think3,
- programów do analizy komponentów przy obciążeniu i zmęczeniu materiału: MARC, Optris, Pam-Stamp, Permas, Straus,
- programów do nielinearnej symulacji (kształtowanie metalu, analiza styczności itp.): MARC, Straus.

Sam proces produkcji felg stalowych można podzielić na cztery etapy:

- produkcja tarczy koła,
- produkcja obręczy,
- montaż koła,
- lakierowanie.

Wytwarzanie tarczy rozpoczyna się od prostowania materiału. Stal – dla każdej aplikacji stosuje się inne jej parametry (wytrzymałość, gęstość, twardość, grubość itd.) – do zakładu dociera w wielkich zwojach o wysokości dorosłego człowieka. Dlatego taką taśmę należy najpierw rozprostować, aby nadawała się do pocięcia na kawałki o pożądanej długości i wykrojenie z nich tzw. rozkroju, który jest w odpowiedni sposób tłoczony i wyginany. W uzyskanej w ten sposób tarczy, kształtem przypominającej czaszę, wstępnie wycinane są otwory mocujące, otwór centralny oraz otwory wentylujące. Otwór centralny jest na brzegach wywijany, a otwory mocujące „stożkowane”. Fazowane są z kolei otwory wietrzące.

Oczywiście tarcza musi być skalibrowana. Najwyższa precyzja wykonania tego elementu w największym stopniu decyduje o jakości produktu. Błędy rzędu dziesiątych części milimetra w wykonaniu otworów mających styczność z piastą mogą powodować znaczne wibracje w pojeździe lub zadecydować o całkowitej bezużyteczności koła.

Prostowaniem materiału rozpoczyna się również tworzenie obręczy. Mimo że później obręcz znowu jest zwijana, należy wcześniej stalową taśmę pociąć na odpowiedniej długości kawałki i oznakować. Następnie obręcz jest zgrzewana, okrawana, walcowana i roztłaczana. Profilowanie odbywa się aż w czterech etapach, jest to bowiem proces skomplikowany. Ostatni z tych etapów to kalibrowanie, polegające na rozciąganiu obręczy we wszystkich kierunkach tak, aby uzyskała ona swoje ostateczne parametry. Nowoczesne obręcze muszą doskonale współpracować z bezdętkowymi oponami o coraz bardziej zaawansowanych konstrukcjach. Z tego też powodu niezbędna jest dokładna kontrola wykonania obręczy, przeprowadza się też – już na tym etapie – kontrolę szczelności.

Po stworzeniu elementów składowych koła należy jeszcze złożyć w całość. Montaż felgi rozpoczyna się pozycjonowaniem tarczy, ponieważ jej usytuowanie względem otworu pod zawór do pompowania opony ma znaczenie dla wyważenia koła. Potem wykonuje się takie czynności, jak: wciskanie tarczy w obręcz, spawanie, czyszczenie spawów oraz znakowanie i sprawdzenie wyważenia kompletnego koła. Każde gotowe koło sprawdzane jest komputerowo pod kątem jakości, aby jeszcze przed malowaniem odrzucić ewentualne wadliwe sztuki.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony