Ogumienie

Ogumienie

ponad rok temu  24.08.2011, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Stałe ciśnienie w oponach

Możliwość ciągłego utrzymania właściwego ciśnienia w oponach może nie tylko wyeliminować potrzebę kontrolowania go i szukania kompresora ze sprawnym manometrem, ale również przełożyć się na realne oszczędności na paliwie. 

Zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych, zbyt niskie ciśnienie w oponach – jak pokazują wyniki badań – powoduje zwiększenie zużycia paliwa od 2,5 do 3,3%. Przy dzisiejszych cenach jest to prawie 10 groszy na litrze paliwa. Prawidłowo napompowane opony to także: mniejsza emisja spalin, dłuższa żywotność opon, większe bezpieczeństwo oraz lepsza sterowność pojazdu.

Opracowywana przez Goodyeara technologia utrzymania ciśnienia w oponach (Air Maintenance Technology – AMT) pozwoli utrzymać optymalne ciśnienie w oponach bez potrzeby wykorzystania zewnętrznych kompresorów czy elektroniki. Wszystkie elementy systemu AMT, w tym zminiaturyzowany komputer, będą się mieścić wewnątrz opony.

- Technologicznie jest to skomplikowane, ale sama koncepcja systemu AMT jest dość prosta – system zasilany jest dzięki ruchowi opony toczącej się po nawierzchni – powiedział Jean-Claude Kihn, wiceprezes i dyrektor ds. technicznych Goodyeara.
- Opona, która sama utrzymuje ciśnienie powietrza to coś, czego kierowcy potrzebowali od lat. Firma Goodyear podjęła wyzwanie, a postępy, które poczyniliśmy, są bardzo obiecujące. To będzie jeden z tych przełomów technologicznych, po którym będziemy się zastanawiać jak wcześniej mogliśmy bez tego żyć.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy opony z systemem AMT znajdą się w sprzedaży, ale harmonogram prac ma ulec przyspieszeniu dzięki otrzymanym niedawno w USA i Unii Europejskiej rządowym dotacjom naukowym. Biuro Technologii Motoryzacyjnych amerykańskiego Departamentu Energii poinformowało o udzieleniu dotacji w wysokości 1,5 miliona dolarów na badania, rozwój i prezentację systemu AMT do opon do samochodów ciężarowych. Dotację przekaże także Narodowe Laboratorium Technologii Energetycznych, a prace będą prowadzone w ośrodku innowacji Goodyeara w Akron w stanie Ohio. W lipcu firma Goodyear otrzymała również dotację od rządu Luksemburga na badania i rozwój systemu AMT do opon do aut osobowych. Prace nad tym rozwiązaniem będą prowadzone przez ośrodek innowacji Goodyear w Colmar-Berg w Luksembrugu.

- Choć koncepcja jest podobna, systemy AMT dla samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych znacznie się różnią. Konkretne wsparcie udzielone przez rządy USA i Luksemburgu świadczy o wartości tych projektów oraz o wielu korzyściach jakie mogą przynieść kierowcom na całym świecie – dodał Jean-Claude Kihn.

Ponadto Biuro Technologii Motoryzacyjnych Departamentu Energii poinformowało, że udzieli dotacji w wysokości 1,5 miliona dolarów wspólnemu projektowi PPG Industries i Goodyear, dotyczącemu zmniejszenia oporów toczenia i zwiększenia wydajności paliwowej opon. Celem projektu jest osiągnięcie tych celów we flotach samochodów osobowych dzięki zastosowaniu nowych technologii w bieżniku i wykładzinie wewnętrznej opon.

- Zaawansowane technologie, niewidzialne dla ludzkiego oka, jak te, nad którymi pracujemy z PPG, radykalnie zredukują zużycie paliwa za które odpowiadają opony. Zachowają przy tym tak istotne właściwości, jak trakcja i żywotność bieżnika – powiedział Jean-Claude Kihn.


Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony