Recycling

Warto wiedzieć

6 godzin temu  09.05.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 4 minuty

Inicjatywa odbioru odpadów warsztatowych

Nie tylko filtry i oleje. EMKA i Inter-Team rozszerzają usługę odbioru odpadów warsztatowych. Po udanym pilotażu w województwie mazowieckim rozwiązanie zostało właśnie uruchomione na skalę ogólnopolską.

Wyciek oleju, źle zabezpieczony akumulator czy nieszczelne pojemniki na chemikalia – to nie tylko zaniedbanie, ale realne zagrożenie dla środowiska czy skutki prawne. W odpowiedzi na rosnące problemy z gospodarką odpadami niebezpiecznymi wśród warsztatów samochodowych, EMKA i Inter-Team wprowadzają kompleksową usługę ich odbioru. Po udanym pilotażu w województwie mazowieckim rozwiązanie zostało właśnie uruchomione na skalę ogólnopolską.

Warsztaty potrzebują wsparcia

Zakończony niedawno pilotaż na Mazowszu pokazał potrzebę odbioru odpadów z warsztatów. Do programu dołączyły setki podmiotów, które nie tylko zyskały dostęp do sprawnego systemu odbioru odpadów, ale również możliwość uporządkowania procesów zgodnych z przepisami BDO (Baza danych o odpadach). Decyzja o rozszerzeniu usługi na cały kraj była więc odpowiedzią na potrzeby rynku.

– To, co okazało się ważne dla właścicieli warsztatów na Mazowszu, to schemat działania, który pozostaje taki sam również w skali ogólnopolskiej. Umowę z EMKA można podpisać w pełni zdalnie, przez Platformę Klienta INTER-TEAM, bez konieczności fizycznych spotkań czy dodatkowych formalności – podkreśla Małgorzata Rdest wiceprezes firmy EMKA S.A., specjalizującej się w zarządzaniu odpadami.

Procedury, których nie można ignorować

W Polsce każdy warsztat zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji odpadów w systemie BDO, zapewnienia właściwego ich magazynowania oraz przekazywania ich wyspecjalizowanym podmiotom. To nie tylko biurokracja – to element odpowiedzialnego prowadzenia działalności. Niedopełnienie obowiązków w zakresie gospodarowania odpadami może wiązać się z konsekwencjami prawnymi – od kar finansowych, przez czasowe ograniczenia działalności, aż po odpowiedzialność wynikającą z przepisów środowiskowych w przypadku poważnych uchybień.

Mimo to wciąż wiele warsztatów – zwłaszcza mniejszych – działa na pograniczu legalności lub zwyczajnie nie radzi sobie z techniczną stroną przepisów. Brakuje procedur, odpowiednich pojemników, harmonogramów odbioru, a często także podstawowej wiedzy o tym, co wolno, a czego nie.

Rozszerzona współpraca Inter-Team i EMKA ma wypełnić właśnie tę lukę – zarówno operacyjną, jak i edukacyjną.

– Zależy nam, by warsztaty miały łatwy dostęp nie tylko do części zamiennych czy wyposażenia, ale też do usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu zgodnie z przepisami. Dzięki sprawdzonemu modelowi z Mazowsza, możemy teraz zaoferować to rozwiązanie w całym kraju – i to bez zbędnej biurokracji – komentuje Jacek Adamus, kierownik Działu Współpracy z Warsztatami Inter-Team.

Miliony ton, niski poziom recyklingu

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2023 roku w Polsce wytworzono 109,4 mln ton odpadów przemysłowych oraz 13,4 mln ton odpadów komunalnych. O ile te pierwsze pochodzą głównie z sektora górniczego i przetwórstwa, część z nich generują również mniejsze podmioty: warsztaty samochodowe, zakłady usługowe czy firmy rzemieślnicze.

Zaledwie 15,8 proc. odpadów komunalnych zostało poddanych recyklingowi – co pokazuje, że również w sektorze usługowym pozostaje sporo do zrobienia w zakresie właściwej gospodarki odpadami.

Odpady niebezpieczne: codzienny problem

Typowe odpady warsztatowe, które trafiają do obsługi EMKA, to m.in. zużyte oleje silnikowe i przekładniowe, filtry, akumulatory, czy opakowania po chemikaliach i środkach eksploatacyjnych. Nieodpowiednie ich przechowywanie – np. w otwartych lub nieszczelnych pojemnikach – prowadzi do ryzyka wycieków, skażenia gleby lub wód gruntowych, a także zagrożenia pożarowego. Wprowadzenie prostych procedur: właściwego magazynowania, regularnego odbioru i systematycznej ewidencji, może ograniczyć te ryzyka praktycznie do zera.

– Gospodarka odpadami warsztatowymi nie musi być skomplikowana, pod warunkiem że jest poukładana i zgodna z przepisami. Naszą rolą jest zdjąć ten ciężar z barków właścicieli warsztatów i zapewnić im pełne wsparcie: od wdrożenia, przez odbiory, aż po dokumentację – tłumaczy Małgorzata Rdest z firmy EMKA S.A.

Co dalej?

Rozszerzenie usługi na skalę ogólnopolską to ważny etap w rozwoju współpracy Inter-Team i EMKA. Kolejne miesiące będą skoncentrowane na utrzymaniu wysokiego standardu obsługi i dopasowywaniu rozwiązań do realiów pracy warsztatów w różnych częściach Polski. W centrum uwagi pozostają jakość, efektywność i elastyczne reagowanie na potrzeby klientów – tak, aby wsparcie dla warsztatów było nie tylko zgodne z przepisami, ale też realnie odciążało je w codziennej pracy.

Fot. EMKA S.A.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony