
Toyota cały czas rozwija silniki spalinowe, które są przystosowane do zasilania paliwami alternatywnymi, a innowacyjne technologie sprawdza w najbardziej wymagających warunkach motorsportowej rywalizacji. Jedną z najważniejszych innowacji jest technologia przełączania trybu spalania wodorowego – w zależności od tego, czy priorytetem jest wysoka moc czy większa wydajność paliwowa.
Toyota jako jedyna marka rozwija wszystkie technologie nisko- i bezemisyjnych napędów. Koncern cały czas pracuje także nad silnikami spalinowymi i przystosowuje je do zasilania paliwami nie emitującymi CO2 lub o niskiej emisyjności, a wszystkie rozwiązania sprawdzane są w rajdach i wyścigach. Rywalizacja na torze pozwala zebrać mnóstwo danych i przetestować technologie w ekstremalnych warunkach, dlatego opracowywane przez inżynierów prototypy regularnie biorą udział w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu, w tym wyścigach 24-godzinnych.
Od 2021 roku Toyota rozwija wodorowy silnik spalinowy, który trafił do prototypowej GR Corolli H2 Concept. Początkowo motor, który w benzynowym wariancie napędza modele GR Yaris i GR Corolla, zasilany był wodorem w stanie gazowym. W 2023 roku zaprezentowano pierwszy na świecie prototyp na ciekły wodór jako paliwo. W pierwszej fazie rozwoju Toyota koncentrowała się na zwiększaniu trwałości pomp ciekłego wodoru oraz opracowywaniu technologii, jak chociażby owalne zbiorniki wydłużające zasięg. W zeszłorocznym 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji samochód zdołał pokonać 30 okrążeń na jednym tankowaniu wodoru.
W aucie zastosowano także nowy zawór tankowania, zapewniający szybsze i bezpieczniejsze uzupełnianie wodoru. Konstrukcja zaworu została zmieniona, ponieważ dotychczasowe otwieranie i zamykanie go odbywało się za pomocą zewnętrznego siłownika, co ograniczało przepływ i utrudniało zapewnienie szczelności w temperaturze -253 stopni Celsjusza. Nowa konstrukcja z tłokiem wewnętrznym zwiększyła przekrój przepływu i skróciła czas tankowania o około 30%. Rezygnacja z siłownika zewnętrznego zmniejszyła też masę auta o 2 kg, poprawiając przy tym szczelność i wpływając na bezpieczeństwo.
Kolejne kilogramy udało się zredukować dzięki wykorzystaniu aluminiowych wiązek elektrycznych. Część z nich wykonano z aluminium zamiast miedzi, by wyeliminować problem korozji, ograniczyć koszty i zmniejszyć masę o 18% w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami.
Na torze Fuji Toyota przetestowała także model GR86 Future FR Concept, który zasilany był niskoemisyjną benzyną E20 produkowaną przez ENEOS. Niskoemisyjna benzyna (E20) to paliwo, w którym około 20% stanowi bioetanol produkowany w wyniku fermentacji glukozy i innych składników pochodzących z roślin, takich jak kukurydza i trzcina cukrowa. Rośliny te pochłaniają CO2 w trakcie wzrostu, dzięki czemu bioetanol jest paliwem o niższej emisji w porównaniu do paliw kopalnych.
GR86 Future FR Concept w 24-godzinnym wyścigu pokonała 523 okrążenia, udowadniając, że silnik spalinowy doskonale poradził sobie z paliwem o obniżonej emisyjności podczas niemal nieprzerwanej pracy. Toyota uważa, że przyspieszenie wdrażania niskoemisyjnych paliw ciekłych, zaczynając od niskoemisyjnej benzyny, będzie kluczowe do osiągnięcia neutralności węglowej także w przypadku istniejących pojazdów.
Fot. Toyota
Komentarze (0)