
Komponenty systemu eHybrid 4MOTION
Technologia napędu w szczegółach: System eHybrid 4MOTION o mocy systemowej 180 kW (245 KM) jest następcą hybrydowego układu typu plug-in z napędem wyłącznie na przednie koła i mocą systemową 160 kW (218 KM) wprowadzonego w Multivanie w 2021 roku. Pierwsza generacja układu charakteryzowała się 1,4-litrowym silnikiem TSI o mocy 110 KW (150 KM), elektrycznym silnikiem napędowym o mocy 85 KW (115 KM) jako modułową jednostką z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów i akumulatorem o pojemności 10,4 kWh. Moduł składający się z 6-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów (DQ400e evo) i elektrycznego silnika napędowego przedniej osi (HEM80 evo) został zmodernizowany dla nowych modeli. Wszystkie pozostałe komponenty systemu eHybrid 4MOTION to zupełnie nowe rozwiązania. Celem było zwiększenie zakresu zastosowań i właściwości jezdnych poprzez zaprojektowanie dodatkowej elektrycznie napędzanej tylnej osi.
Zaawansowany technologicznie turbodoładowany silnik benzynowy o oznaczeniu 1.5 TSI evo2 (linia produktowa EA211) jest stosowany w modelach Multivan i California w odmianach eHybrid 4MOTION. Jednostka osiąga moc 130 kW (177 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Czterocylindrowa konstrukcja charakteryzuje się innowacyjnymi cechami, takimi jak turbosprężarka VTG o zmiennej geometrii turbiny, wydajny wtrysk wysokociśnieniowy o ciśnieniu 350 barów, powlekane plazmowo ścianki cylindrów (w celu zmniejszenia tarcia), tłoki z odlewanymi kanałami chłodzącymi oraz wysoce wydajny proces spalania TSI-evo. Decydującymi czynnikami pod względem wydajności są optymalizacja chłodzenia komory spalania i symbioza procesu spalania opartego na cyklu Millera (wczesne zamykanie zaworów wlotowych) z wysokim sprężaniem i turbodoładowaniem VTG. Mieszanka paliwowo-powietrzna pracuje z wydajnością lambda 1 w całym zakresie roboczym silnika, jednostka 1.5 TSI w Multivanie i Californii nie pracuje więc ani zbyt bogato (nadmiar benzyny), ani zbyt ubogo (nadmiar tlenu), ponieważ paliwo jest całkowicie i czysto spalane. Dzięki procesowi spalania TSI-evo, 1.5 TSI evo2 pracuje z bardzo wysoką wydajnością, co z kolei zmniejsza zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin.
Jako trzeci moduł techniczny, drugi elektryczny silnik napędowy został zamontowany na tylnej osi. Jednostka zapewnia moc 100 kW (136 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Moc ta jest przekazywana na tylną oś za pośrednictwem jednobiegowej przekładni. W zależności od sytuacji na drodze, napęd tylnej osi może być włączany lub wyłączany za pomocą sprzęgła kłowego. Ze względów bezpieczeństwa jest to system „domyślnie otwarty” – połączenie cierne między elektrycznym silnikiem napędowym a kołami jest ustanawiane wyłącznie na żądanie kierującego. W tym celu elektryczny silnik napędowy najpierw przyspieszany jest do wymaganej prędkości, aby zapewnić płynne przeniesienie mocy. Technicznie rzecz biorąc, silniki napędowe z przodu i z tyłu są trwale wzbudzonymi jednostkami synchronicznymi. Wspólnie silnik 1.5 TSI evo2 i elektryczne silniki napędowe rozwijają systemowy moment obrotowy 350 Nm, a maksymalna moc jest dostępna niemal od momentu ruszenia.
Nowy akumulator wysokonapięciowy
Kolejnym kluczowym elementem układu hybrydowego jest nowy akumulator wysokonapięciowy o pojemności 19,7 kWh. Oferuje on prawie dwa razy więcej energii netto niż jego odpowiednik w Multivanie eHybrid z napędem na przednie koła. Akumulator litowo-jonowy wysokiego napięcia składa się z 96 modułów ogniw z kontrolą temperatury za pomocą zewnętrznego chłodzenia cieczą.
Dwa moduły elektroniki mocy obecne na pokładzie nowego Multivana i Californii eHybrid 4MOTION to kolejna cecha odróżniająca te modele od samochodów z napędem na przednie lub tylne koła. Znajdują się one w obszarze przedniej oraz tylnej osi i zarządzają przepływem energii między akumulatorem a elektrycznymi silnikami napędowymi. Przekształcają one prąd stały (DC) z akumulatora w prąd przemienny (AC) wymagany do obsługi elektrycznych silników napędowych. Przedni moduł elektroniki mocy służy również jako konwerter DC/DC do zasilania niskonapięciowego układu elektrycznego pojazdu napięciem 12 V. Pozostałe komponenty hybrydowe obejmują również ładowarkę. Zamiast mocy ładowania 3,6 kW dostępnej dla pierwszego Multivana eHybrid, możliwe jest teraz ładowanie z mocą do 11 kW w punktach ładowania prądem przemiennym, takich jak domowa stacja ładowania. Ponadto nowe modele po raz pierwszy mogą być ładowane na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym z mocą do 50 kW4. Dzięki tej mocy akumulator można naładować od 10 do 80% w około 26 minut. Opcja pełnego ładowania podczas postoju na zakupy lub wizyty w restauracji znacznie zwiększa zasięg elektryczny Multivana i Californii w odmianach eHybrid 4MOTION.
Fot. Volkswagen Samochody Dostawcze
Komentarze (0)