Układ napędowy

Części eksploatacyjne

7 miesięcy temu  09.05.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Potencjalne usterki dyferencjału – co powinno niepokoić?

Mechanizm różnicowy umożliwia płynne i bezpieczne pokonywanie zakrętów. Wśród objawów nieprawidłowej pracy dyferencjału mechanicy wyróżniają m.in. problemy z wykonywaniem skrętów, czy pojawiające się w okolicy wału napędowego i kierownicy wibracje. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol wskazują, jak duże znaczenie ma prawidłowe działanie mechanizmu oraz do jakich poważnych usterek może dojść, gdy ulegnie awarii.

Mechanizm różnicowy to układ kół zębatych, który zapewnia różne prędkości obrotowe kół na tej samej osi, co jest kluczowe podczas wykonywania skrętów. System odpowiada m.in. za prawidłową pracę układu napędowego. Podczas manewru, koło po wewnętrznej stronie pokonuje krótszy dystans niż zewnętrzne, które musi obracać się szybciej. Dyferencjał, dzięki znajdującym się wewnątrz obudowy satelitom i kołom koronowym, automatycznie dostosowuje prędkość każdego koła, co zapobiega ślizganiu się opon i zbyt dużemu obciążeniu układu napędowego.

W poszukiwaniu przyczyn usterek

Eksperci wyróżniają kilka objawów uszkodzonego mechanizmu różnicowego. Wśród nich znajduje się stukanie dochodzące z okolicy podwozia. Może być jednak mylone z dźwiękami usterek zawieszenia. Z kolei, jeśli pojawią się wyczuwalne na kole kierownicy i w okolicy wału napędowego drgania bądź wibracje, to również jest to oznaka niesprawnie funkcjonującego dyferencjału. Defekt wynika z tego, że półosie są stale przymocowane do obudowy mechanizmu różnicowego. Towarzyszy mu również wyciek płynu różnicowego o czarnej barwie i oleistej konsystencji, wydostający się spomiędzy tylnych kół.

Problemy ze skręcaniem to kolejny znak, że mechanizm różnicowy uległ nadmiernemu zużyciu. Zakłócenie prawidłowego rozdzielania momentu obrotowego powoduje niestabilną jazdę oraz trudności w kontrolowaniu pojazdu. Gdy dyferencjał ulegnie awarii, dochodzi także do słyszalnego zgrzytania kół zębatych, o czym świadczy charakterystyczny brzęczący dźwięk, będący efektem tarcia i szlifowania tarcz między sobą. Awaria prowadzi do nienaturalnie szybkiego i nieregularnego wycierania opon po jednej ze stron pojazdu.

Jak dbać o dyferencjał na co dzień?

Mechanizm różnicowy, jak każdy element pojazdu, ulega zużyciu. Jednak dzięki właściwej konserwacji i regularnej kontroli, można przedłużyć jego żywotność i utrzymać w dobrej kondycji.

Eksperci zalecają, by cyklicznie wymieniać olej, najlepiej nie później niż po przejechaniu 40 tys. km. Pozwoli to uchronić przed zbyt szybkim zużyciem płynu. Mechanicy podpowiadają również, by pamiętać o płynnym prowadzeniu samochodu. Nie obciąża ona mechanizmu, a co za tym idzie, nie prowadzi do szybszego zużycia się dyferencjału.

- Dobrą metodą jest także unikanie przewożenia dużej ilości ładunku i nieobciążanie pojazdu, który nie jest przeznaczony do wożenia ładunku na co dzień. Niestosowanie się do tych zaleceń może prowadzić do nadmiernego przeciążenia mechanizmu różnicowego i zaburzenia jego pracy. Jeśli jednak przewóz ciężkiego ładunku będzie absolutnie konieczny, należy wypośrodkować jego ciężar po każdej ze stron auta – wyjaśnia Radosław Kurantowicz, właściciel serwisu Q Service Castrol Inter-Car w Zgorzelcu należącego do sieci Q Service Castrol.

Regularne przeglądy pojazdu przeprowadzane przez wykwalifikowanych mechaników w warsztatach, pomogą we wczesnym wykryciu oraz naprawie ewentualnych usterek związanych z mechanizmem różnicowym.

- Gdy kierowca zauważy jakiekolwiek symptomy zwiastujące usterkę, powinien jak najszybciej skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika. Warto odpowiednio wcześnie reagować, ponieważ wymiana pełnego dyferencjału może kosztować od 500 do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od modelu pojazdu czy dostępności części – podsumowuje Kurantowicz.

Fot. Q Service Castrol

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony