Komputer w warsztacie

Komputer w warsztacie

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Oprogramowanie branżowe (1)
Bacznemu obserwatorowi współczesnych wydarzeń targowych i spotkań branżowych na pewno nie uszedł uwadze ważny fakt. Jednym z ważniejszych wyzwań jest dziś wykorzystanie dobrodziejstw dedykowanego nam oprogramowania komputerowego, które znakomicie podnosi konkurencyjność warsztatów. Program doboru części w dobie popularyzacji zamienników, tak samo jak informacje techniczne i rozwiązania wspomagające nowoczesne formy kontaktu i promocji naszej firmy, to dziś kluczowy element modernizacji branży warsztatowej.

Bez nowoczesnych systemów informatycznych nie obejdzie się dziś żadna stacja kontroli pojazdów. Wśród wiodących rozwiązań prym wiodą systemy projektowane pod kątem wymogów zapowiadanych przy okazji prac nad Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK).


- Twórcy oprogramowania dopracowują swoje systemy także dzięki użytkownikom, którym oddają specjalną zakładkę, gdzie można zaproponować ulepszenia – zwraca uwagę Marcin Tkacz, właściciel SKP i warsztatu Mechanika Precyzyjna z Katowic. - Stąd też cieszące się popularnością fora dyskusyjne; największe w Polsce miejsce wymiany doświadczeń nt. badań technicznych i rejestracji pojazdów udostępniła firma NORCOM. Przykładowo, w oprogramowaniu Stacja firmy NORCOM można na bieżąco monitorować zmiany w aktach prawnych, co nie jest bez znaczenia dla działalności firmy w dobie tak częstych zmian przepisów. Wszystkie badania SKP zapisywane są w czasie rzeczywistym, więc bardzo ważnym udogodnieniem jest też łatwy i szybki kontakt z programistami, z którymi można rozwiać wątpliwości. Udogodnień jest więcej. Bez dobrego oprogramowania trudno dziś wyobrazić sobie obsługę tachografów cyfrowych.

Oczywiście, także w serwisach samochodowych oprogramowanie do obsługi firmy powinno być równie ważne jak urządzenia diagnostyczne czy inne wyposażenie warsztatowe. Aby poprawić konkurencyjność serwisu, taki system warto wykorzystać nie tylko do wystawiania zleceń i faktur, ale także do kontaktów z klientami, wyszukiwania i zamawiania części zamiennych, wyceny napraw oraz podczas organizowania akcji promocyjnych. Przykładowo, w programie Integra Car 7 funkcje CRM przypominają pracownikom serwisu o okresowych naprawach oraz o wymianie części eksploatacyjnych, np. filtrów, płynu hamulcowego, oleju, świec, pasków itp. Przypomnienia są wyświetlane w programie przy otwieraniu zleceń oraz na liście CRM, która umożliwia grupowe wysyłanie wiadomości i filtrowanie ich, tak by trafiły tylko do ściśle interesującego nas grona klientów. Za pomocą SMS-ów można również informować klientów o różnych akcjach, np. przegląd zimowy, wymiana opon, przegląd klimatyzacji, zakup nowego sprzętu. SMS-y można także wysyłać z przypomnieniem o umówionym terminie lub zakończeniu naprawy.

- Dzięki ww. funkcji większość serwisów zwiększa swoje przychody. Przykładowo, nasza firma podczas jednej z takich akcji promocyjnej uzyskała przychód 15 tys. zł – informuje nas Wojciech Raszke, Auto-Master z Gdyni. Z funkcji CRM korzysta również Zdzisław Ochocki, prowadzący firmę Bosch-Service Omnibus, który twierdzi, że przypomnienia SMS dot. okresowych przeglądów znacznie zwiększają dochody jego serwisu.

W oprogramowaniu firmy Integra stosowanych jest wiele nowych technologii, m.in. elektroniczny odczyt danych z dowodów rejestracyjnych, który pozwala szybciej i poprawniej wprowadzać dane. Kolejnym przykładem jest integracja z katalogami części umożliwiająca szybsze wyszukiwanie i zamawianie części na podstawie informacji o dostępności towaru, jego cenie i zamiennikach, pomijając zapisywanie cen i nr. katalogowych na stosach papierowych kartek. Taka integracja umożliwia również import elektronicznych faktur od dostawców, co znacznie skraca czas dostaw. Do ww. innowacji można również zaliczyć wymianę danych z systemami serwisowymi, które zawierają dane regulacyjno-naprawcze, schematy elektryczne i inne dane.

Konkurencyjność serwisu zależy również od profesjonalnej wyceny napraw. Z badań wynika, że ponad 63% firm może popełniać błędy przy takich wycenach, co powoduje konkretne straty dla takiego serwisu. Aby temu zapobiec, potrzebny jest katalog do wyceny napraw z danymi producentów pojazdów. Katalog Integra z ponad 10 mln czasów napraw zawiera właśnie takie dane pochodzące z systemu AuDaConAIS. Ze względu na dynamiczny rozwój techniki motoryzacyjnej i specyfikę wyposażenia różnych pojazdów, ww. dane są niezbędne do poprawnej kalkulacji prac warsztatowych. Przy braku takich danych łatwo o pomyłkę nawet przy naprawach popularnych samochodów. Przykładowo, wymiana rozrządu w Fiacie Brava może trwać w jednym silniku niecałe 3 godz., a przy innym już ponad 15 godzin. Kolejnym przykładem jest wymiana sprzęgła w Renault Megane, która różni się dla silnika 1.5dCi i 2.0dCi aż o 7 godzin!

Według niezależnego raportu dot. komputeryzacji warsztatów i sklepów motoryzacyjnych, największy udział na rynku (ok. 25%) należy do firmy Integra, która stawia na poprawę konkurencyjności serwisu, innowację, szybkość obsługi oraz integrację z innym systemami dla branży motoryzacyjnej. Wybierając program do kompleksowej obsługi serwisu warto wybrać rozwiązanie, które jest stale rozwijane i dostosowywane do oczekiwań klientów.

Oferowane przez firmę Integra systemy zdobyły wiele prestiżowych nagród za innowacyjność (m.in. dwa Złote Medale na TTM 2011, a system do kalkulacji napraw firmy AuDaCon otrzymał nagrodę Innowacja Equip Auto Paris 2011). Wybierając z kolei oprogramowanie do kompleksowej obsługi serwisu i SKP warto wybrać rozwiązanie, które jest stale rozwijane i dostosowywane do oczekiwań klientów, a także zintegrowane z innym programami z branży motoryzacyjnej.

- Czym musi się charakteryzować dobre oprogramowanie? Bardzo ważny jest dobry kontakt z twórcą takiego programu – najlepiej kontakt zdalny, typu on-line. Pożądany program musi być szybki, niezawodny, relatywnie tani i jak najbardziej intuicyjny w obsłudze – wymienia oczekiwania diagnostów Norbert Jezierski, NORCOM Systemy Informatyczne.
 
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i arch. firmy Integra Software

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony