Akademia

Akademia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

MULTI-EXPERT

śledzi doniesienia nt. Świat – kryzys w branży motoryzacyjnej

Miesiąc temu zajęliśmy się tematem kryzysu gospodarczego i finansowego na świecie oraz próbowaliśmy przewidzieć jego skutki dla polskiej gospodarki, a zwłaszcza dla branży motoryzacyjnej. Temat wywołał duże zainteresowanie Czytelników, którzy proszą nas o więcej informacji o sytuacji w motoryzacji.
Najpierw przypomnijmy więc tabelę, która spotkała się z takim odzewem wśród Czytelników, obrazującą jakich zmian możemy oczekiwać w poszczególnych fragmentach rynku motoryzacyjnego w 2009 r. A teraz spróbujmy odpowiedzieć na pytanie czy po miesiącu te przewidywania się potwierdzają? Wydaje się, że zdecydowania tak. Na całym świecie ciężki kryzys już dotknął producentów aut oraz ich kooperantów, w tym dostawców części na pierwszy montaż. W dalszej kolejności kładzie się stopniowo on cieniem na kondycji salonów samochodowych. Z drugiej strony brak na razie symptomów wskazujących na jakiekolwiek problemy rynku aftermarketowego (producenci, dystrybutorzy, niezależne serwisy itp.). Fundacja prowadzi stały monitoring doniesień na temat kondycji branży motoryzacyjnej, być może cennej wiedzy dostarczy naszym Czytelnikom przytoczenie tu choćby przykładowych informacji naszej bazy danych.

Świat, producenci aut, listopad-grudzień 2008 r.
- Honda wycofuje się z wyścigów Formuły 1, a w swoich japońskich fabrykach rozpoczęła zwolnienia pracowników zatrudnionych na czas określony. Także Toyota, Mazda, Isuzu i Nissan zapowiedziały redukcje zatrudnienia w fabrykach w Japonii, w Europie i w USA. Toyota przewiduje na 2009 r. spadek produkcji swoich samochodów na świecie o 1 mln sztuk w stosunku do 2008 r. – główna przyczyna to bezprecedensowy spadek sprzedaży w samej Japonii, ale także znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na japońskie samochody na świecie;
- w Brazylii załamała się zarówno produkcja aut (wielu producentów zlokalizowało tu swoje fabryki, Brazylia jest szóstym producentem aut na świecie), jak i sprzedaż nowych aut w salonach (równocześnie Brazylia jest wielkim rynkiem samochodowym, szczególnie ważnym dla Volkswagena, General Motors i Fiata);
- w Niemczech BMW przyznało się do spadku o ¼ zapotrzebowania na swoje samochody, podobne spadki zanotował Daimler w stosunku do aut osobowych, natomiast moce produkcyjne fabryki w Duesseldorfie (produkcja Sprinterów – blaszaków) wykorzystywane są w mniej niż 50 proc., pracowników wysyła się na przymusowe kilkutygodniowe urlopy, pracownikom okresowym proponuje się odszkodowania za zgodę na przedterminowe skrócenie umów, na większości wydziałów już obowiązuje 4-dniowy tydzień pracy;
- bardzo podobne rozwiązania zastosowała czeska Skoda – wstrzymuje lub spowalnia się produkcję już od października 2008 r., a 1,5 tys. pracowników zostanie zwolnionych - głównie Polaków i Ukraińców, łącznie ograniczenie zatrudnienia w całym czeskim przemyśle motoryzacyjnym ocenia się na 13 tys. osób (ok. 3 tys. w zakładach produkujących samochody i ok. 10 tys. u kooperantów);
- Iveco Czech Republic (d. Karosa), największy producent autobusów w Czechach, przerwie produkcję w II połowie lutego 2009 roku z powodu spadku popytu na nowe autobusy;
- na Słowacji branża motoryzacyjna odnotowała 12,8-proc. spadek produkcji w listopadzie 2008 r.;
- w Rumunii w listopadzie 2008 r. sprzedaż nowych samochodów spadła o 50 proc. (w tym Dacia odnotowała spadek sprzedaży o 52 proc.) – Dacia zatrzyma produkcję od 11 grudnia 2008 r. do 11 stycznia 2009 r., mimo że zakład miał wcześniej już jedną 3-tygodniową przerwę w produkcji, zwolnionych zostanie także ponad 600 pracowników;
- w Hiszpanii było w październiku 2008 r. największe w historii załamanie sprzedaży aut o 25 proc., z prognozami spadku nawet o 50 proc. na przełomie 2008/9 – przewiduje się, że pracę straci 20 tysięcy pracowników salonów samochodowych (do niedawna stojący w salonie samochód czekał na kupca nie dłużej niż 60 dni, teraz ponad 120 dni, co drugi z trzech i pół tysiąca czynnych w Hiszpanii salonów zapowiada redukcję zatrudnienia), pracę stracą również pracownicy zlokalizowanych w Hiszpanii fabryk samochodowych;
- w USA trzy największe amerykańskie koncerny samochodowe GM, Chrysler i Ford znajdują się na granicy (albo już za granicą?) bankructwa;
- w listopadzie 2008 r. po raz pierwszy od 4 lat spadła sprzedaż zagranicznych marek w Rosji, spadek do 136 554 szt. to o 15 proc. mniej, w porównaniu z tym samym okresem ub. roku, podaje moskiewska agenda Organizacji Biznesu Europejskiego (sprzedaż Chevroleta, rosyjskiego lidera wśród zagranicznych marek spadła w listopadzie 2008 r. o 11 proc., Hyundai’a o 36 proc., Toyoty o 23 proc., Forda o 21 proc., w tym najpopularniejszego Focusa o 18 proc.);
- branżowe stowarzyszenie producentów aut z Chin, podało, że w listopadzie 2008 sprzedaż samochodów osobowych spadła tam o 10,2 proc.

Tabela. Przewidywania dot. polskiego rynku motoryzacyjnego w 2009 r., kolorem czerwonym zaznaczono tym razem obszary, w których na świecie zarysował się już bardzo poważny kryzys!

Świat, dostawcy części na pierwszy montaż, listopad-grudzień 2008 r.
- np. Bosch zapowiada skrócenia tygodnia pracy nawet do 20 godzin, a Rheinmetall zwalnia 750 osób;
- tedrive Germany GmbH oraz tedrive Steering GmbH (bardzo silni technologicznie, niemieccy producenci wałów napędowych, dyferencjałów i układów kierowniczych) złożyli wnioski o wszczęcie postępowania w związku z ich niewypłacalnością;
- kilka dni wcześniej wniosek o ogłoszenie upadłości zgłosił TMD Friction, dostawca okładzin ciernych do hamulców na OEM i właściciel takich marek, jak: Textar, Pagid, Mintex, Don, Cobreq, and Cosid;
- z kolei we Francji, np. Plastic Omnium, dostawca zderzaków dla montowni Renault, zamyka fabrykę w północno-zachodniej Francji;
- SKF AB, największy na świecie producent łożysk kulkowych, zapowiedział zwolnienie 2,5 tys. pracowników i ograniczenie produkcji o 15 proc., w wyniku spadku zamówień od producentów aut i klientów z sektora przemysłowego – zredukowanych ma być 2,5 tys. miejsc pracy w USA, Francji, Włoszech, na Ukrainie, w Brazylii i Argentynie, natomiast nie będzie redukcji w Szwecji, gdzie zostały przyjęte porozumienia o bardziej elastycznym czasie pracy, ponadto około 2,4 tys. pracowników SKF w Europie będzie miało skrócony czas pracy.
Polska, listopad-grudzień 2008r.
- w listopadzie 2008 r. wyprodukowano w Polsce 65,6 tys. aut osobowych, tj. 17 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i aż o ponad 27 proc. mniej niż przed rokiem – podał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, wstrzymanie produkcji w okresie świątecznym nastąpiło w zakładach Fiata w FSO Żerań, a dłuższe przestoje zaplanowano w zakładach Opla i Volkswagena;
- Michelin Polska planuje ograniczyć produkcję, firma będzie rotacyjnie wstrzymywać na kilka do kilkunastu dni produkcję na liniach opon do samochodów ciężarowych, osobowych i maszyn rolniczych, licząc że w ten sposób uda się utrzymać zatrudnienie (tym czasie, pracownicy z zatrzymanych linii produkcyjnych będą kierowani na urlopy, szkolenia oraz do prac remontowo-konserwacyjnych) – w Michelin Polska pracuje 4 tysiące osób, zakład w Olsztynie jest największą firmą na Warmii i Mazurach i jednocześnie największym w Polsce producentem opon, a także jedną z największych fabryk grupy Michelin na świecie;
- w starachowickich zakładach należących do niemieckiego koncernu MAN rozpoczęły się zwolnienia grupowe, ustalono, że pracę straci 150 pracowników, a kolejnym 85 nie zostaną przedłużone umowy na czas określony.

Adrian R. Sklorz
AUTO-ELEMENTS
(www.element.com.pl)
analityk Fundacji MULTI-EXPERT
(www.expert.org.pl)


„Nowoczesny Warsztat” zaprasza do dyskusji nt. perspektyw niezależnego sektora branży motoryzacyjnej w obliczu nadciągającego kryzysu gospodarczego i oczekiwanych zmian w zakresie wyłączeń blokowych GVO. Co się zmieni? Czy możemy się przygotować? Kto zyska, a kto ucierpi? Prosimy o nadsyłanie głosów mailem pod adresem Redakcji redakcja@warsztat.pl. Głosy i uwagi naszych P.T. Czytelników zostaną wykorzystane w dalszej pracy redakcji i wpłyną na dobór tekstów, a być może najciekawsze z nich zostaną przytoczone na naszych łamach. Współkoordynatorem naszej akcji jest Fundacja “Multi-Expert”.

Dziękujemy.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony