Inne

Inne

ponad rok temu  17.01.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

2 mln zł kary dla Orlen Oil

 

Zgodnie z prawem antymonopolowym producenci nie mogą narzucać dystrybutorom cen dalszej odsprzedaży swoich produktów. Partnerzy handlowi powinni działać niezależnie i kierować się własnym rachunkiem ekonomicznym. Skutki porozumień cenowych odczuwają pozostali uczestnicy rynku, w tym konsumenci, którzy mają ograniczoną możliwość zakupu produktów objętych zmową po niższej cenie.

W ostatnim czasie prezes UOKiK stwierdziła zawarcie niedozwolonego porozumienia pomiędzy spółką Orlen Oil oraz dystrybutorami jej produktów. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte w kwietniu 2012 r. Z ustaleń Urzędu wynika, że od 2003 r. spółka zobowiązywała swoich partnerów handlowych do sprzedaży środków smarnych z linii Platinum (m.in. olejów silnikowych) po cenach minimalnych. Dystrybutorzy nie mogli sprzedawać tych produktów taniej, niż cena wskazana przez producenta, pomniejszona o określony rabat. Prezes UOKiK nałożyła na inicjatora porozumienia – spółkę Orlen Oil, karę finansową w wysokości blisko 2 mln zł (1 993 805,64 zł) oraz nakazała zaniechanie niedozwolonej praktyki.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Uczestnicy niedozwolonych porozumień mogą uniknąć dotkliwej kary finansowej w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań, może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej.

Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Komentarz Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, prezes UOKiK, na temat decyzji dotyczącej nałożenia kary na Orlen Oil: komentarz.mp3

 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony