Inne

WYWIADY

ponad rok temu  17.03.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

CNG w Polsce – czy będzie przełom?

Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC SA, producenta systemów LPG i CNG opowiada o systemach zasilania pojazdów paliwem CNG, różnicach pomiędzy CNG a LPG, jego zaletach oraz powodach wciąż niskiej popularności tego paliwa wśród polskich kierowców.

AC SA jest producentem samochodowych systemów LPG i CNG. Pierwszy z nich jest znany i ceniony przez polskich kierowców, natomiast drugi – wciąż pozostaje nieco na uboczu. Proszę przybliżyć systemy CNG.

Zasada działania instalacji CNG jest bardzo podobna do instalacji LPG. Zazwyczaj producenci deklarują obsługę dwóch paliw, nasze wtryskiwacze działają na LPG i CNG. Zasadniczą różnicę stanowi butla i reduktor oraz przewód stalowy łączący te dwa elementy (rura stalowa). Sprężony pod wysokim ciśnieniem gaz potrzebuje specjalnych butli ważących nawet po kilkadziesiąt kilogramów sztuka (co stanowi duże obciążenie zawieszenia),. Butle (stalowe lub kompozytowych,e które to są lekkie ale za to znacznie droższe). Oba rodzaje zbiorników muszą wytrzymywać ciśnienie sprężanego gazu sięgające 250 atmosfer.

Instalacja CNG może być stosowana we wszystkich rodzajach samochodów, zarówno w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym (benzynowych), jak i samoczynnym (wysokoprężnych).

Jakie są różnice pomiędzy LPG a CNG  z punktu widzenia kierowcy?

W trakcie jazdy z punktu widzenia kierowcy różnica w instalacjach LPG i CNG nie powinna być zauważalna. Przykładowo, jeżeli przeprowadzono by próbę i do dwóch identycznych aut zamontowano dwa rodzaje instalacji, a następnie pozwolono by kierowcy na jazdę próbną każdym z nich, rezultat byłby oczywisty – kierowca nie stwierdzi różnic między podróżą autem z instalacją LPG a CNG. Oczywiście warunkiem komfortowego działania systemów jest profesjonalny montaż i regulacja oraz wykorzystanie wysokiej jakości elementów instalacji. Fakt, że na CNG auto traci sporo mocy, ale jest na to prosty sposób: wystarczy zamontować wariator TAP. Po jego zamontowaniu strata mocy wynosi jedynie ok 10%, co przy standardowej eksploatacji samochodu jest prawie niezauważalne.

Istotną różnicą pomiędzy LPG a CNG jest cena zakupu instalacji. Przez wzgląd na ciężkie i dodatkowo wzmacniane zbiorniki gazu wymagane w przypadku gazu CNG koszt instalacji wzrasta, co może stanowić pewną barierę w wyborach podejmowanych przez kierowców.

Różnicę kierowca zauważy w natężeniu głośności pracy silnika. Samochód zasilany gazem ziemnym jest cichszy nawet o 4 dB, co dla odbiorcy zewnętrznego oznacza wrażenie co najmniej dwukrotnie cichszej pracy.

Poza tym zarówno ekologia jak i ekonomia jazdy w obu przypadkach pozostaje na wysokim poziomie zadowalając nawet najbardziej wybrednych.

Zapewne problemem dla kierowców jest dostępność do stacji paliw, gdzie można zatankować samochód zasilany gazem CNG.

I to jest główna różnica między autami z instalacją LPG i CNG, którą kierowca z pewnością odczuje. W Polsce sieć stacji paliw z możliwością zatankowania gazu ziemnego jest nadal słabo rozwinięta. Z pewnością możliwością skorzystania z plusów instalacji CNG chętniej skorzystają firmy posiadające pojazdy użytkowe, które poruszają się w obrębie danego obszaru czy miasta niż prywatni użytkownicy, którym przyjdzie z rozmysłem planować każdą podróż poza miejsce zamieszkania.

Z czego wynika wciąż stosunkowo niska popularność CNG w Polsce i czy coś w kwestii popularności CNG w Polsce w najbliższych latach może się zmienić?

Przykłady z całego świata pokazują, że rynek rezerwuje miejsce tylko na jedno paliwo alternatywne. W krajach, gdzie popularność zyskały auta zasilane sprężonym gazem, LPG jest rozwiązaniem niszowym. Dlatego w Polsce mimo faktu, iż użytkowanie instalacji CNG przynosi korzyści zarówno w temacie ekologii, ekonomii jak i bezpieczeństwa, to raczej mało prawdopodobne, aby paliwo to zyskało popularność w naszym kraju.

Co można powiedzieć o awaryjności systemu zasilania pojazdów gazem CNG?

Wybór dobrej jakości instalacji CNG, kompletnej i od jednego producenta, którego autorytet w dziedzinie instalacji jest niepodważalny to pierwszy krok do zadowolenia z bezproblemowego użytkowania instalacji CNG. Kolejny to odpowiedni montaż połączony z fachową regulacją instalacji.

Jednym z najważniejszych atutów gazu ziemnego jest najwyższa liczba oktanowa wśród paliw silnikowych. W praktyce wpływa to na równomierny proces spalania w komorze silnika oraz ochronę gniazd zaworowych przed wypalaniem. CNG zapewnia też dłuższą żywotność silnika - gaz ziemny nie powinien wpływać na zmniejszenie np. filmu olejowego na ściankach cylindra.

Dziękuje za rozmowę

Rozmawiał Piotr Łukaszewicz

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony