- Warto pamiętać, iż przedsiębiorcy mogą korzystać z alternatywnych w stosunku do funduszy UE źródeł wsparcia, o czym często zapominają. Do katalogu dostępnych dla nich opcji należy m.in. korzystanie z ulgi w podatku CIT na nabycie nowych technologii, ulgi z tytułu posiadania statusu Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz innych programów Komisji Europejskiej takich jak np. Eureka. Ważne jest, aby odpowiednio dopasować program wsparcia, z którego korzysta firma, do jej możliwości i profilu biznesowego – mówi Beata Tylman, Starszy Menedżer w Zespole R&D and Government Incentives Deloitte.
Jedną z możliwości, na pozyskanie dodatkowego finansowania, dla przedsiębiorców działających w branży motoryzacyjnej jest udział w trwającym obecnie konkursie ELECTROMOBILITY + w ramach programu ERA-NET transport. Uczestniczące w nim firmy mogą otrzymać dotacje na prowadzenie badań, na rzecz rozwoju oraz promocji pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Przewodnik dla podmiotów zainteresowanych konkursem, wskazuje na dwa zasadnicze obszary, w których wnioskodawcy będą mogli ubiegać się o wsparcie:
I) strategiczne badania dotyczące polityk oraz technologii transportowych
II) innowacje technologiczne/badania stosowane.
Zakres konkursu jest bardzo szeroki - praktycznie każdy projekt wpisujący się w jego ramy tematyczne może ubiegać się o wsparcie. Przedsiębiorcy prowadzący działalność badawczo-rozwojową z pewnością zauważą też analogię pomiędzy tym programem, a działaniem 1.4 PO IG, w ramach którego wspierane są prace rozwojowe oraz badania przemysłowe. Wartość dofinansowania, które mogą uzyskać firmy uczestniczące w obu programach jest porównywalna i wynosi maksymalnie 7,5 miliona euro i do 70% kosztów kwalifikowanych, w przypadku badań przemysłowych oraz maksymalnie 45% przy prowadzeniu prac rozwojowych. Wyróżnikiem konkursu ELECTROMOBILITY + jest możliwość uzyskania wsparcia na prowadzenie badań podstawowych. Tym mianem określa się aktywność podejmowaną, w celu zdobycia nowej wiedzy o podstawowych zjawiskach i obserwowalnych faktach, bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie praktyczne. Działania takie mogą zostać wsparte aż do 100 % kosztów kwalifikowanych, maksymalnie w kwocie 1,5 miliona euro.
Zainteresowani powinni pamiętać, że niezbędnym warunkiem uczestnictwa w programie ERA-NET jest utworzenie konsorcjum na potrzeby projektu. Wymaganie to jest konsekwencją jednego z podstawowych celów 7 Programu Ramowego (którego integralną częścią jest inicjatywa ERA-NET), czyli rozwoju powiązań między przedsiębiorstwami, uczelniami oraz jednostkami naukowymi w skali międzynarodowej. W ramach konkursu ELECTROMOBILTY +, aplikanci tworzący konsorcja mogą pochodzić wyłącznie z następujących krajów i regionów: Francji, Niemiec, Austrii, Holandii, Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Polski, Turcji, Flandrii, Andaluzji oraz Piemontu. Zawężenie kręgu podmiotowego jest konsekwencją faktu, iż wspomniane kraje i regiony tworzą wspólnie budżet konkursu. - O ile współpraca w konsorcjum może na początku wydawać się problematyczna, należy mieć na uwadze ogromne korzyści, które płyną z tego rodzaju działań, gdyż wspólny projekt może przełożyć się na rozwój długofalowej współpracy międzynarodowej - dodaje Beata Tylman z Deloitte.
Finalną datą złożenia aplikacji konkursowej i odpowiedniej dokumentacji jest 31 marca 2011 roku. Na zainteresowanych czeka budżet w wysokości 21,7 miliona euro.
Komentarze (0)