FIGIEFA z radością przyjęła propozycję Komisji Europejskiej (KE) dotyczącą wdrożenia systemu eCall. Wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną będzie obowiązkowe od 2015 r.
Zdaniem FIGIEFA system eCall znacznie przyczyni się do zmniejszenia śmiertelności na drogach oraz złagodzenia skutków wypadków. Obowiązkowe od 2015 r. wyposażanie pojazdów w technologię telematyczną, na której opiera się system eCall, przyniesie użytkownikom samochodów wiele korzyści w zakresie bezpieczeństwa oraz usług dodatkowych.
Technologia telematyczna, która będzie po wprowadzeniu systemu eCall obowiązkowym elementem wyposażenia pojazdu, daje więcej możliwości niż tylko działanie w zakresie systemu „emergency call”. Jej infrastruktura może służyć do świadczenia dodatkowych usług, jak np. nawigacja samochodowa, zdalna rezerwacja pokoi hotelowych, informacja o natężeniu ruchu, pomoc drogowa, zdalna diagnostyka pojazdu oraz planowanie kalendarza wizyt w warsztacie. Obecnie pełen dostęp do danych pokładowych pojazdu mają wyłącznie producenci samochodów (poprzez zdalną komunikację z pojazdem), co stawia niezależnych operatorów rynku na przegranej pozycji (o ile nie zmienią tego przepisy prawa).
- Jedynie zapewnienie firmom zajmującym się produkcją i sprzedażą hurtową części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym sprawiedliwego dostępu do takich samych funkcji oraz informacji pozwoli zapobiec monopolowi na rynku i sprawi, że zarówno kierowcy, jak i przedstawiciele niezależnego rynku będą mogli na równi czerpać z korzyści, jakie daje telematyka
Propozycja Komisji Europejskiej uwzględnia w kontekście przyszłych aplikacji i usług pokładowych szerokie możliwości telematycznego sytemu pokładowego, którego eCall jest częścią. Jednakże pomimo wezwania do równego i sprawiedliwego dostępu do interoperacyjnej, otwartej platformy dla wszystkich uczestników rynku, KE nie określiła, w jaki dokładnie sposób kwestia ta zostanie rozwiązana.
Należy zagwarantować producentom i dystrybutorom części motoryzacyjnych oraz warsztatom samochodowym możliwość oferowania alternatywnych i konkurencyjnych usług oraz umożliwić właścicielom pojazdów zamawianie za pomocą systemu telematycznego usług wybranego dostawcy.
FIGIEFA wzywa zatem europejskich oraz krajowych prawodawców do rozszerzenia propozycji KE w celu utworzenia regulacji, która zagwarantuje prawdziwie równe szanse dla wszystkich uczestników niezależnego rynku motoryzacyjnego.
Komentarze (0)