Inne

Inne

ponad rok temu  23.06.2010, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Formuła 1: paliwo i środki smarne

ExxonMobil, wieloletni Partner Technologiczny zespołu Vodafone McLaren Mercedes, wprowadził nowy zestaw paliw oraz środków smarnych dla silników Mercedes-Benz FO 108X, napędzających bolidy Vodafone McLaren Mercedes MP4-25.

Po wprowadzeniu przez FIA zakazu tankowania w trakcie wyścigu, inżynierowie ExxonMobil zostali poproszeni przez zespół o poświęcenie jeszcze większej uwagi zmniejszeniu zużycia paliwa poprzez redukcję tarcia. Cel ten musiał być osiągnięty przez olej Mobil 1 przy utrzymaniu tej samej ochrony, która przyniosła w 2009 roku 100% niezawodność silnika i pierwszą w historii wygraną w trzech kolejnych Grand Prix na tym samym silniku.
- Od początku sezonu 2010 kładziemy większy nacisk na efektywność zużycia paliwa i prowadzenie bolidów podczas wyścigu – wyjaśnia Martin Whitmarsh, szef zespołu Vodafone McLaren Mercedes. - Nasze partnerstwo z ExxonMobil pomaga być bardziej konkurencyjnym. Kluczowe w naszej strategii jest zoptymalizowanie wagi bolidu na starcie oraz podczas wyścigu, przy ciągłym zachowaniu wytrzymałości, pozwalającej silnikom pracować równie mocno, ale znacznie dłużej. ExxonMobil odpowiedział na to, dostarczając nowe środki smarne i paliwa, które pozwalają silnikowi zwiększyć moc, co oczywiście daje nam lepszy czas okrążenia.
Nowa formulacja oleju silnikowego Mobil 1 została dopuszczona do użycia w bolidzie MP4-25 po ponad 4 miesiącach prac. W tym czasie mieszanka około 20 składników – oleju bazowego oraz dodatków – była starannie dopracowywana, by dać zespołowi lepsze czasy okrążeń, które mogą zadecydować o zwycięstwie w wyścigu.

[img_full]7234|7775[/img_full]


 - Prace nad paliwem i środkami smarnymi zaczynają się w naszym ośrodku badawczym w Paulsboro (NJ, USA). Tam za pomocą kompleksowego modelowania matematycznego tworzymy symulacje różnych kompozycji, określając jakie przyniosą nam korzyści tłumaczy – tłumaczy Bruce Crawley, Motorsports Technology Manager. - To pozwala koncentrować nasze prace na kilku najbardziej obiecujących formulacjach, które są dalej rozwijane. Przed wybraniem optymalnej odpowiedzi na wyzwania tegorocznego sezonu, najlepsza formulacja przeszła próbę na dystansie ponad 20 000 kilometrów podczas testów symulacyjnych oraz ponad 10 000 kilometrów testów na torze, jeszcze przez rozpoczęciem sezonu.
W 2010 roku bolidy rozpoczynają wyścig z niemal dwukrotnie większą ilością paliwa, niż w poprzednich sezonach. Stąd też konieczne było znaczne przeprojektowanie zbiorników paliwa. Ten zabieg został uwzględniony przez ExxonMobil przy pracach nad zmianą składu paliwa, szczególnie że efektywność zużycia paliwa i jego gęstość wzrosły na znaczeniu. Nowe paliwo zostało opracowane i dokładnie przetestowane tak, aby spełniać te wysokie wymagania, bez ponoszenia kosztów w postaci utraty mocy silnika. Wszystko to w pogoni za cennymi sekundami przybliżającymi zespół do zwycięstwa.
- Już zauważyliśmy znaczną poprawę w zakresie efektywności pracy silników. Obecnie, gdy zespoły przykładają dużą wagę do ilości tankowanego paliwa, by bolid był jak najlżejszy i jak najszybszy na torze, zarządzanie efektywnością zużycia paliwa wzrasta na znaczeniu – mówi Andy Cowell, główny inżynier Mercedes-Benz High Performance Engines.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony