Inne

Prawo

ponad rok temu  09.05.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak przygotować warsztat samochodowy do kontroli sanepidu?

Specjalnie dla czytelników portalu warsztat.pl odpowiedzi udziela Jan Bondar, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

 Kluczowym kierunkiem działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu poprawy warunków pracy i ochrony zdrowia pracowników przed negatywnym oddziaływaniem szkodliwych i uciążliwych czynników występujących
w miejscu pracy oraz zapobieganie powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych
i zawodowych poprzez sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego
z zakresu zdrowia publicznego. Kontrole obejmują ocenę warunków pracy i narażenia zawodowego pracowników zatrudnionych w różnych gałęziach przemysłu, usług, w tym także w warsztatach samochodowych zatrudniających pracowników.

Organ kontroli zawiadamia przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli, za wyjątkiem wystąpienia bezpośredniego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska naturalnego lub podejrzenia popełnienia przestępstwa (art.80 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z poźn. zm.).

Kontrolę przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

Dokumenty podlegające kontroli w zakładzie pracy to przede wszystkim:

- upoważnienie do reprezentowania firmy przed organem kontroli;

- zaświadczenia lekarskie pracowników (o braku przeciwskazań do wykonywania pracy na stanowisku pracy);

- szkolenia bhp (zaświadczenia);

- oceny ryzyka zawodowego zatrudnionych pracowników;

- rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia i sprawozdania z badań i pomiarów środowiska pracy;

- książka kontroli przedsiębiorcy;

- karty charakterystyki stosowanych substancji chemicznych i ich mieszanin, spis substancji/mieszanin;

- dokumenty przedsiębiorcy (KRS, NIP, Regon);

- umowy w zakresie gospodarki odpadami;

- oraz rejestry prac i pracowników zatrudnionych w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi, jak również w kontakcie z czynnikami sklasyfikowanymi jako rakotwórcze lub mutagenne;

- spis stosowanych substancji i mieszanin chemicznych;

- karty charakterystyki stosowanych chemikaliów;

- tabele przydziału odzieży roboczej i ochronnej.

Podczas przeprowadzania kontroli sanitarnej w zakładzie pracy kontrolujący analizuje i ocenia dokumentację przedstawioną przez pracodawcę, dokonuje oględzin kontrolowanego podmiotu, bądź jego części oraz sporządza protokół kontroli sanitarnej. Protokół kontroli sanitarnej sporządzany jest w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.  

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony