Inne

Inne

ponad rok temu  14.06.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jednolita treść przepisów w zakresie badań technicznych w całej UE

Jak informuje Europejskie Stowarzyszenie Wyposażenia Warsztatów (EGEA), w dniu 30 maja br. odbyło się posiedzenie komisji ds. transportu Parlamentu Europejskiego (TRAN), na którym pod głosowanie poddano obszerny pakiet poprawek w sprawie nadania ostatecznego kształtu regulacjom prawnym w zakresie badań technicznych pojazdów we wszystkich krajach członkowskich UE.

Przegłosowane na tym posiedzeniu poprawki trafią pod lipcowe obrady całego Parlamentu Europejskiego, a z kolei ten wynik głosowań stanie się przedmiotem obrad Rady Europy, w której zasiadają przedstawiciele rządów wszystkich krajów członkowskich.

Komisja TRAN przyjęła kilka istotnych zaleceń. Zarekomendowała m.in. przyznanie producentom urządzeń diagnostycznych dostępu do informacji technicznych, niezbędnych do przygotowywania pojazdów do okresowych kontroli technicznych (PTI). Producenci potrzebują ich w celu zwiększenia funkcjonalności sprzętu do badań oraz zapewnienia optymalnych procedur testowych, wraz z obiektywnymi kryteriami i wynikami testów. W tym samym kontekście TRAN zaleciła, aby producentom sprzętu diagnostycznego udostępniona została również elektroniczna platforma wymiany informacji o pojeździe.

Opracowano również nową definicję badania technicznego. Pierwotna propozycja Komisji zawierała fragment dot. kryteriów homologacji jako punkt odniesienia dla badań technicznych części i komponentów. Taki przepis byłby szkodliwy dla rynku części zamiennych. Badanie zdatności części i komponentów w odniesieniu do wymogów homologacji jest w rzeczywistości nieodpowiednie i niepraktyczne. Treść przyjętej przez TRAN definicji nie wspomina już o częściach i komponentach. Nowe brzmienie definicji, zdaniem ekspertów i właściwych władz, jest bliższe obecnym praktykom.

Inne zalecenia:

- Stacje diagnostyczne lub inne właściwe organy powinny wydawać świadectwa zdatności do ruchu drogowego, dostępne również w formie elektronicznej.

- Wdrożenie nowych metod, w tym elektronicznego interfejsu dla nowoczesnych systemów dynamicznych reflektorów.

- Bezpośrednie badania układu wydechowego powinno być podstawową metodą badania emisji spalin.

- Pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi powinny zostać objęte w przyszłości obowiązkiem pomiaru stężenia cząstek NOx i nanocząstek.

- Sprawdzanie ciśnienia opon powinny stać się częścią przeglądów PTI, włączając w to badanie z wykorzystaniem miernika ciśnienia.

TRAN głosowała również nad innymi kluczowymi kwestiami. Odrzucono m.in. propozycję, aby wszystkie samochody starsze niż 6 lat poddawane były corocznym badaniom technicznym. Komisja zaproponowała, aby pojazdy były diagnozowane co dwa lata po pierwszych czterech latach od momentu ich rejestracji.

Przyjęte przez TRAN sprawozdanie oczekuje obecnie na ostatni etap parlamentarny, zaplanowany na 2 lipca br. – przyjęcie przez plenum, czyli wszystkich 750 członków Parlamentu Europejskiego. Następnie Rada, która reprezentuje państwa członkowskie, będzie musiała negocjować z Parlamentem przed osiągnięciem ostatecznego porozumienia.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony