SGL Group i BASF prowadzą wspólne badania nad innowacyjnymi systemami kompozytów poliamidowych wzmacnianych włóknem węglowym. Następny cel – wykorzystanie ich w przemyśle motoryzacyjnym.
W ramach wspólnego projektu firma SGL Group opracowała nową metodę klejenia włókien węglowych. Stworzono również specjalne procesy produkcyjne dla wyrobów tekstylnych z włókna węglowego, takich jak włókniny i oploty. Do produkcji materiałów NCF (Non-Crimp-Fabrics) wykorzystuje się specjalne nici, co pozwala na przetwarzanie w systemach reaktywnych poliamidów.
Zadaniem firmy BASF w tym projekcie było przetworzenie nowoopracowanych przez SGL Group włókien węglowych przy wykorzystaniu metody T-RTM oraz kompleksowe zbadanie ich właściwości chemicznych i mechanicznych. Zespół badawczy BASF w dalszym ciągu pracuje intensywnie nad rozwojem termoplastycznych systemów reaktywnych opartych na kaprolaktamie.
- W ścisłej współpracy z producentami, przetwórcami i przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego pracujemy nad rozwijaniem wytrzymałych systemów kompozytowych na bazie poliamidu 6 wzmocnionego włóknem węglowym – wyjaśnia Josef R. Wünsch, kierownik działu BASF Structural Materials and Systems Research. - Wartości opierające się na mechanicznych właściwościach interakcji włókien z matrycą są kluczowymi parametrami wyjściowymi dla naszego narzędzia symulacyjnego Ultrasim. Obecnie intensywnie pracujemy nad zdobyciem jak największej ilości danych symulacyjnych, aby zapewnić naszym klientom wsparcie eksperckie w zakresie projektowania elementów i optymalizacji.
Kompozyty z włókna węglowego na bazie tworzyw termoplastycznych łączą właściwości włókien węglowych, takie jak wysoka sztywność i niska masa ze znanymi zaletami materiałów termoplastycznych, pozwalając na ich łatwe poddanie procesom formowania, recyklingu i zgrzewania. Dzięki temu technologia włókien węglowych staje się jeszcze bardziej opłacalna dla produkcji na skalę masową w wielu różnych zastosowaniach.
Komentarze (0)