Inne

Inne

ponad rok temu  27.06.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 13 minut

Konferencja Bosch: napędy przyszłości
Strona 3 z 4

Zasada działania jest prosta: nasz system rozpoznaje, kiedy kierowca, zjeżdżając ze wzniesienia, nie przyspiesza, odłącza sprzęgło i zapobiega klasycznemu efektowi hamowania silnikiem. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie stałej prędkości. Obecnie kierowcy mogą symulować ten efekt ręcznie, wyłączając sprzęgło oraz dodatkowo silnik podczas zjeżdżania ze wzniesienia. W przyszłości system będzie automatycznie sterował tą funkcją. Z technicznego punktu widzenia rozwiązanie jest zaawansowane, ale bardzo opłacalne: zużycie paliwa spada dzięki niemu o 7%.

Układ Strong Hybrid: nawet do 25% niższe zużycie paliwa

image_gallery

Pan Bohr wyjaśnił w swoim referacie, że takie bazowe układy hybrydowe będą w przyszłości powszechne w przypadku użytkowników prywatnych: według naszych oczekiwań, w 2020 roku na rynku będzie 12,1 mln pojazdów ze zelektryfikowanym układem przeniesienia napędu. Mając na uwadze ten scenariusz mobilności, chciałbym Państwu pokazać, jakie rozwiązania techniczne oferuje Bosch dla aktualnej generacji pojazdów hybrydowych. Już dziś zwiększamy produkcję, obniżając przez to koszty innowacyjnych rozwiązań. Aktualne układy Strong Hybrid firmy Bosch umożliwiają kierowcom redukcję zużycia paliwa o 15 do 25% według nowego europejskiego cyklu jazdy (NEFZ). W zależności od wielkości akumulatora kierowca samochodu z układem Strong Hybrid firmy Bosch może pokonywać krótkie odcinki jazdy w trybie czysto elektrycznym – nie emitując spalin oraz poruszając się prawie bezszelestnie.

Wymiary pojazdu nie mają przy tym dużego znaczenia. Bosch jest w stanie przygotować kompletną koncepcję napędową i dopasować ją do wymagań każdego pojazdu. Jest to dowodem elastyczności naszych rozwiązań: oferujemy silniki elektryczne dla pojazdów Strong Hybrid, dla zakresu mocy od 20 do 40 kW. Bosch oferuje akumulatory litowo-jonowe o pojemności od 0,8 do 1,5 kWh. Dzięki przetwornicy napięcia stałego oferujemy także element łączący silnik elektryczny z akumulatorem. Tak więc jest zupełnie obojętne, czy będzie to małe, zelektryfikowane auto kompaktowe czy kombi z układem Strong Hybrid – Bosch oferuje odpowiednie rozwiązania dla wszystkich pojazdów.

Plug-In-Hybrid: przyszłość klasy wyższej

image_gallery

Zobowiązanie takie jesteśmy w stanie wypełnić także w przypadku układów hybrydowych typu Plug-In. Tylko w tym przypadku jeszcze bardziej rozwinęliśmy tę koncepcję. Kierowcy mogą pokonywać odcinki o długości do 60 km z napędem czysto elektrycznym, i to z prędkością do 120 km/h. Umożliwia to obniżenie kosztów energii nawet o 90% – jeżeli użytkownik systematycznie doładowuje akumulator z gniazda. Jednak nawet kierowcy, którzy nie przed każdym uruchomieniem pojazdu naładowali akumulator, mogą korzystać z zalet układu hybrydowego Plug-In: w przypadku naszych systemów zakładamy redukcję zużycia paliwa o co najmniej 50% wg NEFZ.

Dlatego stosujemy w nich wydajniejsze komponenty elektryczne. Silniki elektryczne Bosch mają moc od 30 do 80 kW, akumulator oferuje do 12 kWh energii. Możliwości stosowania obejmują limuzyny klasy średniej, zelektryfikowane wersje SUV oraz samochody sportowe. Skalowalność układu pokazuje, jak ważnym rozwiązaniem w przyszłości będą układy hybrydowe typu Plug-In. Mając na uwadze cele emisyjne CO2 na rok 2020, należy stwierdzić z przekonaniem, że w przypadku klasy wyższej elektryfikacja napędu jest jedyną drogą. Za modelowy przykład może posłużyć napęd hybrydowy z silnikiem Diesla, zrealizowany przez koncern PSA i firmę Bosch. Łączy on w sobie moc zaawansowanego silnika Diesla z ekonomicznymi komponentami elektrycznymi.

Nie ma jednak znaczenia, czy elektryfikacja dotyczy silnika benzynowego czy Diesla: kierowcy korzystający z układu hybrydowego Bosch Plug-In będą przygotowani do spełnienia wymagań w zakresie emisji już dzięki temu, że odcinki do 60 km mogą być pokonywane z napędem czysto elektrycznym.

Elektromobilność: napędy Bosch – wszystko od jednego producenta

Oczywiście, z zalet jazdy z napędem elektrycznym, korzystają także kierowcy samochodów elektrycznych. Również tutaj chciałbym bliżej omówić jeden z przykładów: Fiat 500e, dla którego Bosch dostarcza kompletne układy przeniesienia napędu. Produkujemy nie tylko komponenty, ale także dysponujemy kompetencjami, umożliwiającymi integrację tych komponentów w kompletny napęd elektryczny. Oto elementy układu:

- zaprojektowany przez Bosch silnik elektryczny SMG 180/120 dostarcza modelowi Fiat 500e moc 80kW. Wzbudzany magnesem stałym silnik synchroniczny to prawdziwa elektrownia układu. Już od chwili uruchomienia oferuje moment obrotowy wynoszący 196 Nm.

- centralnym elementem łączącym silnik elektryczny z akumulatorem jest inwerter-konwerter INVCON 2.3 firmy Bosch. Stanowi on mózg elektrycznego układu przeniesienia napędu. Układ przekształca prąd stały zgromadzony jako energia w akumulatorze, w prąd przemienny potrzebny silnikowi elektrycznemu – oraz odwrotnie. Im bardziej efektywna jest przetwornica, tym większy zasięg ma auto elektryczne.

- dzięki wydajnemu akumulatorowi Bosch zasięg Fiata 500e wynosi ok. 140 kilometrów. Akumulator trakcyjny składa się z ogniw pryzmatycznych o całkowitej energii 24 kilowatogodzin. Można go naładować do pełna w czasie poniżej czterech godzin.

Pod wieloma względami Fiat 500e jest dla Boscha modelowym przykładem elektromobilności. Doskonale pokazuje, na co nas stać jako dostawcę i innowatora. Cieszy mnie, że mogę to powiedzieć: Bosch jest producentem wszystkich elementów napędu elektrycznego. Myślę, że teraz jasne jest, że także w przyszłości będziemy z zaangażowaniem działać w obszarze elektromobilności.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony