Inne

WYWIADY

ponad rok temu  05.02.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Kontrolują jakość części samochodowych
Strona 1 z 2

Samochód składa się średnio z ok. ośmiu tysięcy części i wada nawet jednej z nich może przyczynić się do poważnej awarii auta. Dlatego tak ważne jest dbanie o jak najwyższą jakość produkowanych wyrobów – mówi w wywiadzie dla portalu warsztat.pl Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems.

Firma ta jest liderem w zakresie kontroli jakości części samochodowych w Polsce i jedną z największych firm w sektorze w Europie.

Selekcja, kontrola, naprawa komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego. Brzmi to trochę tajemniczo. Czym więc zajmuje się firma Exact Systems?

Stoimy na straży poprawnej jakości produkcji naszych klientów. W przemyśle samochodowym niedopuszczalna jest produkcja wadliwych komponentów jak i montaż samochodów, które nie są w pełni zgodne ze specyfikacją jakościową. Wystąpienie takiej sytuacji nie tylko generuje ogromne koszty dla zakładu produkcyjnego (reklamacje, transporty specjalne w ramach wymiany na zgodną dostawę czy akcja serwisowa – tzw. recall samochodów, które są już w posiadaniu klientów), ale może realnie wpłynąć na bezpieczeństwo i poważnie zagrażać życiu użytkownika samochodu. Dzięki takiej firmie jak nasza, klient (dostawca części lub zakład montujący samochody) może w sytuacji niepewności natychmiast zareagować poprzez zgromadzenie w bardzo krótkim czasie odpowiednich zasobów ludzkich, logistycznych i narzędziowych do przeprowadzenia prac mających na celu wyeliminowanie nieprawidłowości i zagwarantowanie jedynie zgodnych detali przeznaczonych do montażu aut czy na aftermarket jako części zamienne. Istotne jest również to, że jako firma specjalizująca się w kontroli jakości aktywnie uczestniczymy w procesie rozwoju dostawców i mobilizowaniu ich do poprawy jakości swojej produkcji. To finalnie przekłada się wprost na dostarczenie zgodnych ze specyfikacją jakościową części do klienta.

Do kogo skierowana jest Wasza oferta i jakiego typu firmy dominują wśród waszych klientów?

Głównymi odbiorcami naszych usług są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego. Mowa tutaj o producentach samochodów oraz części do nich. Wśród naszych klientów są także zakłady zajmujące się produkcją wielkoseryjną z branży elektronicznej, AGD oraz kosmetycznej. Co warto podkreślić, z naszych usług klienci mogą skorzystać już w jedenastu krajach europejskich, m.in. w Niemczech, Czechach, Turcji czy Wielkiej Brytanii. Czyli wszyscy producenci, dla których jakość ma znaczenie.

Jak to jest z tą jakością komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego? Innymi słowy, czy macie dużo pracy?

Samochód składa się średnio z ok. ośmiu tysięcy części i wada nawet jednej z nich może przyczynić się do poważnej awarii auta. Dlatego tak ważne jest dbanie o jak najwyższą jakość produkowanych wyrobów. Tym bardziej w kontekście wydarzeń, które w ciągu ostatnich miesięcy miały miejsce w branży motoryzacyjnej. Mam tutaj na myśli m.in. aferę spalinową Volkswagena, problemy koncernu Renault czy wzywanie tysięcy klientów przez kolejnych producentów do akcji naprawczych. Utrzymanie top quality własnej produkcji nie jest jednak łatwe, jeśli weźmiemy pod uwagę takie czynniki, jak krótszy cykl życia modelu i związana z tym konieczność modyfikacji starego produktu lub wprowadzenia nowego. Dodatkowo producenci samochodów chcą wprowadzać na rynek nowe modele, bardziej zaawansowane technologicznie, bezpieczniejsze a zarazem tańsze od modelu poprzedniego. Własnymi siłami bardzo trudno jest prowadzić optymalizacje i stawać się coraz tańszym dla klienta, przy równoczesnym podnoszeniu jakości tej współpracy. Zaproszenie zewnętrznego partnera, który potrafi zrobić coś lepiej i sprawniej, będąc specjalistą w tak wąskim obszarze, jest szansą na przeprowadzanie kolejnych udanych optymalizacji. Exact Systems, poprzez usługi, które świadczy, pomaga osiągnąć najwyższe standardy jakości, wspierając organizację na każdym etapie procesu produkcji.

Z roku na rok zapotrzebowanie na nasze usługi stale rośnie. W Polsce tylko w ubiegłym roku skontrolowaliśmy o 40% części więcej niż w 2014 roku. Dwucyfrową dynamiką rok do roku możemy pochwalić się także w przypadku takich państw jak Niemcy, Czechy, Turcja czy Wielka Brytania. To potwierdza, że mamy ręce pełne pracy.

Działacie na wielu rynkach. Czy zauważacie różnicę pomiędzy polską branżą a przemysłem motoryzacyjnym za granicą? Kto bardziej dba o jakość swoich produktów?

Polski przemysł motoryzacyjny ma świadomość, że rywalizuje jakością i to jest ten obszar, który musi pielęgnować, jeśli wciąż chcemy przyciągać nowe inwestycje i blokować odpływ fabryk ulokowanych na terenie Polski do regionów z tańszą siłą roboczą. Kiedyś byliśmy postrzegani jako „low cost country”, czyli kraj taniej siły roboczej, co w tym momencie nie do końca jest prawdą. Obecnie jesteśmy krajem „best cost country”, czyli o bardzo dobrej relacji jakości produkcji do kosztów produkcji. Głównym elementem, którym w tym momencie konkurujemy, co także pokazują nasze statystyki, czyli liczba wadliwych komponentów i produktów poddawanych naszej kontroli, jest jakość.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony