Inne

Inne

ponad rok temu  08.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Materiały BASF w samochodzie BMW i3

Firma BASF dostarcza tworzywa sztuczne na potrzeby produkcji napędzanego silnikiem elektrycznym BMW i3.

Współpraca obejmuje produkcję oparć przednich foteli, kluczowych elementów wzmacniających nadwozie wykonanych z włókien węglowych oraz siedzisk tylnej kanapy.

Oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykonanym z poliamidu, który poza zapewnieniem odpowiedniej sztywności gwarantuje wystarczającą rozciągliwość i wytrzymałość. Materiał jest ponadto przyjazny dla środowiska i odporny na zarysowania. Jeśli chodzi o dźwignię zwalniającą, tworzywo z którego została wykonana to specjalny materiał wzmocniony włóknem szklanym Ultramid Structure B3WG8 LF.

Karbonowe nadwozie BMW i3 pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką zawiera elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część to tzw. komponent integralny, znajdujący się w tylnej części, pomiędzy karbonowymi powłokami nadwozia. Poza pełnieniem funkcji nośnej komponent w przypadku zderzenia oddziela od siebie powłoki nadwozia oraz spełnia rolę konstrukcji tworzącej tylne otwarcie okna. Tworzywo PBT Ultradur B4040 G6 idealnie nadaje się do tych zastosowań ze względu na stabilność w zakresie odkształcania niezależnie od panujących warunków klimatycznych i zapewnia niezbędną odporność na wyboczenia.

Samonośne siedzisko tylnej kanapy wyprodukowane zostało przy użyciu systemu poliuretanowego Elastolit firmy BASF. To tutaj po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym wykorzystano materiały z włókien węglowych w połączeniu z poliuretanową matrycą. Komponent łączy w sobie wiele funkcji, takich jak uchwyt na kubek czy schowek, co przyczyniło się do redukcji masy i ograniczyło ilość operacji montażowych. Elastolit firmy BASF posiada bardzo szerokie okno przetwarzania, charakteryzuje się również wysoką wytrzymałością na zmęczenie i tolerancją na uszkodzenia.

Jako materiał wzmacniający całą ramę dachu (w tym słupek A) zastosowana została odporna na nacisk pianka strukturalna PU Elastolit D. Wchodzi ona w skład warstwowego kompozytu karbonowego, wspomagając sztywność konstrukcji pojazdu.

Dodajmy, że BMW i3 posiada wiele innych elementów wykonanych z tworzyw sztucznych firmy BASF, które są już wykorzystywane przy produkcji całej gamy pozostałych pojazdów.

Fot. BASF

Tagi: BASF, BMW, Orlen, Orlen Oil,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony