Inne

Inne

ponad rok temu  24.09.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Najpopularniejsze układy wspomagające

Układy wspomagające mogą uratować życie wielu ludzi. Często wystarczy już sygnał ostrzegawczy oraz włączenie kontrolki z symbolem filiżanki kawy, której zadaniem jest przypomnieć kierowcy o koniecznej przerwie na odpoczynek.

Jak wynika z dokonanej przez firmę Bosch analizy, około 680 tysięcy z 2,95 milionów zarejestrowanych w ubiegłym roku w Niemczech nowych samochodów osobowych jest wyposażona w funkcję ostrzegania kierowcy o zmęczeniu – najczęściej instalowany układ wspomagający w nowych samochodach.

Układy wspomagające, jako niewidoczni, ale pomocni „pasażerowie”, systematycznie zyskują na znaczeniu.

- Układy wspomagające są ważnym krokiem na drodze do realizacji tzw. wizji zero, czyli koncepcji zakładającej obniżenie do zera liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

Dążenie do realizacji tego celu jest widoczne także w nowym schemacie ratingowym Euro-NCAP, który pomógł zwiększyć tempo upowszechniania się inteligentnych układów hamulcowych oraz asystentów pasa ruchu. Ma to wpływ także na wielkość produkcji czujników, które stanowią integralny element układów wspomagających.

- W 2014 roku sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo firmy Bosch przekroczy dwa miliony sztuk. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym – wyjaśnia G. Steiger.

Oto sześć układów wspomagających stosowanych w nowych samochodach osobowych, w kolejności od najmniejszego do największego udziału procentowego:

- ACC i ACC Stop & Go (w 4% wszystkich nowych samochodów) – układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości wykorzystuje zwykle jeden czujnik radarowy i nawet przy dużym zagęszczeniu pojazdów utrzymuje zadaną odległość względem auta jadącego z przodu. Dzięki automatycznemu dodawaniu gazu i hamowaniu układ nie tylko dopasowuje prędkość do warunków na drodze, ale także zapewnia spokojną i oszczędną jazdę.

- Funkcja rozpoznawania znaków drogowych (w 4% wszystkich nowych samochodów) – zainstalowana w pojeździe kamera wideo rejestruje znaki i wyświetla odpowiednie informacje w postaci symboli na wyświetlaczu kokpitu.

- Funkcje asystenta pasa ruchu (w 10% wszystkich nowych samochodów) – o niezamierzonym zjechaniu z pasa informują kierowcę np. wibracje kierownicy. Gdy zostanie przekroczona minimalna odległość od linii oddzielającej pas ruchu, układ nakieruje pojazd na środek pasa. Z kolei asystent zmiany pasa ruchu nadzoruje obszar znajdujący się obok samochodu oraz za autem, na ukos od niego. Kierowca samochodu wyposażonego w tę funkcję jest ostrzegany symbolem świetlnym w okolicy lusterek zewnętrznych o szybkim zbliżaniu się innego pojazdu jadącego sąsiednim pasem, także wtedy gdy taki pojazd znajduje się w tzw. martwym polu.

- Automatyczne układy hamowania awaryjnego (w 11% wszystkich nowych samochodów) – w razie wykrycia potencjalnej przeszkody funkcja przygotowuje pojazd do hamowania awaryjnego lub – przy braku reakcji kierowcy – automatycznie inicjuje pełne hamowanie. Od 2016 roku tego rodzaju układ będzie wymagany do uzyskania najwyższej oceny, czyli pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP.

- Układ inteligentnego sterowania światłami (w 20% wszystkich nowych samochodów) – podczas jazdy nocą lub przejazdu przez tunele asystent automatycznie włącza i wyłącza światła mijania. Jeżeli system nie wykryje samochodów jadących przed pojazdem lub z naprzeciwka, poza obszarem zabudowanym włączy także światła drogowe. Możliwe jest również ciągłe dostosowywanie strumienia światła do przebiegu drogi lub płynne przełączanie rodzaju oświetlenia ze świateł mijania na światła drogowe.

- Funkcja ostrzegania o zmęczeniu (w 23% wszystkich nowych samochodów) – Zmęczony i rozkojarzony kierowca wykonuje mniej precyzyjne manewry kierownicą i często musi korygować kierunek jazdy. W oparciu o dane czujnika kąta skrętu lub elektrycznego układu wspomagania kierownicy, stworzona przez firmę Bosch funkcja ostrzegania o zmęczeniu analizuje manewry wykonywane przez kierowcę i wykrywa gwałtowne, drobne ruchy korygujące kierunek jazdy, które są charakterystyczne dla stanu zmęczenia i senności.

Tagi: Bosch,

GALERIA ZDJĘĆ

Najpopularniejsze układy wspomagające
Najpopularniejsze układy wspomagające

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony