Inne

Inne

ponad rok temu  22.06.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej
Strona 2 z 2


2. Olej PAG 46 oraz PAO 68, zmieszane


3. Olej PAG 46 oraz PAO 68 zmieszane, po upływie ok 1 godziny – widoczne ponowne rozwarstwienie.

Przy zmieszaniu różnych typów olejów mogą wytrącać się uboczne związki chemiczne (np. parafinopodobne), które blokują układ klimatyzacji i sprężarkę. Finalnym efektem może być zatarcie sprężarki. Także przy zastosowaniu oleju takiego samego typu lecz większej lepkości, mieszanina taka o wynikowej większej lepkości może nie docierać we właściwej ilości do części ruchomych sprężarki, przez co może mieć miejsce zwiększone tarcie, wzrost temperatury, a w konsekwencji przytarcia i przyspieszone zużycie sprężarki (w skrajnym przypadku zatarcie sprężarki). Podobnie przy zastosowaniu oleju tego samego typu lecz o mniejszej lepkości – warstwa smarna zmniejszy się, przez co mogą nastąpić przytarcia elementów sprężarki.

Przy okazji należy wspomnieć, że nie tylko jakość, ale i ilość oleju w układzie klimatyzacji ma znaczenie. Za mała ilość oleju powoduje niedostateczne smarowanie kompresora, co wywołuje wzrost temperatury sprężarki, a następnie może powodować zwęglanie oleju. Natomiast zbyt duża ilość oleju w układzie klimatyzacji powoduje wzrost obciążenia układu tłokowego sprężarki – większe siły, naciski oraz tarcie elementów współpracujących. Ponadto za duża ilość oleju w układzie wywołuje zaburzenia przepływu czynnika w układzie.

Reasumując, skutkiem złego doboru oleju lub zmieszania różnych typów olejów jest powstanie innych niż projektowane dla danej sprężarki warunków smarowania, przez co w większości przypadków dochodzi do przyspieszonego zużycia sprężarki lub wręcz do jej zatarcia. Nasuwa się tutaj porównanie do serwisowania nowoczesnych automatycznych skrzyń biegów, w których zastosowanie oleju o innej specyfikacji niż olej dedykowany do danej skrzyni powoduje jej przyspieszone zużycie, a czasami natychmiastową awarię.

Konkluzja jest jedna – w celu zapewnienia długotrwałej pracy sprężarki należy stosować i dodawać do układu olej danego typu i lepkości, rekomendowany przez producenta sprężarki.

GALERIA ZDJĘĆ

Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej
Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej
Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej
Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej
Nissens radzi: Dobór oleju do sprężarki klimatyzacji samochodowej

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony