Z Marcinem Kąca na temat proaktywnych żeli uszczelniających rozmawia red. Mirosław Giecewicz.
AIRSEAL POLSKA Ltd. jest wyłącznym autoryzowanym przedstawicielem brytyjskiej firmy AIR SEAL PRODUCTS Ltd. Oferujecie proaktywne żele uszczelniające. Proszę powiedzieć coś więcej o firmie i oferowanych produktach?
Firma AIR SEAL PRODUCTS Ltd. istnieje od 2000 roku i obecnie ma swoje przedstawicielstwa na całym świecie. Żele tej firmy są dostępne na rynku polskim od 2012 roku, natomiast firma AIRSEAL POLSKA Ltd. jest ich wyłącznym dystrybutorem od kwietnia 2014 r. Oferowane przez nas proaktywne żele uszczelniające mają zastosowanie w oponach wszelkiego typu.
Produkty te chronią opony przed przebiciami nawet do 30 mm, redukują koszty eksploatacji pojazdu i są bardzo ciekawą alternatywą dla elastomeru. Przeznaczone są do stosowania prewencyjnego. Wprowadzone do opony jak najwcześniej podczas jej eksploatacji uszczelniają trwale przebicia natychmiast po ich powstaniu. Uszczelnienie następuje już przy ciśnieniu 2,5 psi i jest to proces mechaniczny, a nie reakcja chemiczna. Nasze żele nie wulkanizują opon, jest to bardzo istotna cecha. Żele nie są na bazie kleju czy silikonu, nie uszkadzają opony ani obręczy, zostawiając „gumową” powłokę na ściankach. Można je łatwo usunąć, np. w celu przeniesienia ich do nowej opony. Do usunięcia żelu wystarczy zimna woda.
Na czym polega unikalne działanie oferowanych żeli?
Proaktywny żel uszczelniający aplikuje się do opony prewencyjnie. Wraz z jej obracaniem się żel jest równomiernie rozprowadzany. Natychmiast po wystąpieniu przedziurawienia ciśnienie wewnątrz opony sprawia, że żel wypychany jest
w miejsce przebicia się opony. Cząsteczki włókien, które są w żelu, pod wpływem ciśnienia wiążą się i łączą z płótnem opony, tworząc trwałą zatyczkę. Dodatkowo drobiny kauczuku uszczelniają przebicie, uniemożliwiając dalszą utratę powietrza. Całkowite uszczelnienie przebicia następuje już po dwóch, trzech obrotach koła.
Jak wspomniałem wcześniej, jest to proces mechaniczny, a nie reakcja chemiczna. Dzieje się to szybko, kierowca często nawet o tym nie wie, że przebicie zostało uszczelnione. Później, przy kontroli opony – jeśli gwóźdź lub inna przyczyna przedziurawienia tkwi nadal – należy ją usunąć i ruszyć pojazdem w celu rozprowadzenia żelu i pełnego uszczelnienia opony.
Jak zachowuje się zażelowana opona? Czy ma ona wpływ na poruszanie się pojazdu?
Nasze żele uszczelniające nie mają negatywnego wpływu na poruszanie się pojazdu. Hydrodynamicznie równoważą koło. Przeciwdziałają naturalnym spadkom ciśnienia w oponach i niwelują większość nieszczelności przy obręczy. Wspomagają równomierne zużywanie się bieżnika oraz rozprowadzają gromadzące się ciepło. Dzięki temu opona jest chłodniejsza i trwalsza, a co za tym idzie, wydłużają jej żywotność oraz zmniejszają zużycie paliwa.
Żele zostały sprawdzone na milionach przejechanych kilometrów, przetestowane w ekstremalnych warunkach oraz dostosowane do dużych obciążeń. Skomponowano je tak, by wykorzystywać je we wszelkich typach opon pneumatycznych drogowych i terenowych.
Żele działają w zakresie temperaturowym od -35°C do +50°C. Jako jedyne na rynku są polecane do opon pojazdów drogowych rozwijających prędkość powyżej 80 km/h. Uszczelniona opona nie wymaga dodatkowego serwisu wulkanizacyjnego.
W swojej ofercie posiadacie różne żele do przeróżnych zastosowań. Proszę o ich dokładną charakterystykę…
W naszej ofercie posiadamy dwa rodzaje żeli.
HEAVY DUTY – proaktywny żel uszczelniająco-konserwujący, który uszczelnia przebicia o średnicy do 15 mm. Przeznaczony jest do stosowania zarówno w pojazdach drogowych, jak i terenowych. Szczególnie polecany jest do opon samochodów ciężarowych i dostawczych poruszających się po drogach, jak również opon maszyn wolnobieżnych, używanych w rolnictwie, ogrodnictwie, przemyśle czy też magazynowaniu. Ponadto z powodzeniem może być używany w motocyklach i quadach.
ARMOR–SEAL – najwyższej klasy proaktywny uszczelniacz konserwujący do opon. Uszczelnia przebicia do 30 mm w oponach o liczbie RATING 16 lub wyższej, a także skutecznie zapobiega wolnym ubytkom powietrza z opony m.in. w wyniku drobnych nieszczelności. Przeznaczony jest do stosowania w oponach 18-calowych i większych oraz pracujących w warunkach terenowych, skrajnie niebezpiecznych dla opon. Z powodzeniem może być stosowany m.in. w ciężkich maszynach budowlanych czy wyburzeniowych, w gospodarce komunalnej (odśnieżanie, wywożenie odpadów), rolnictwie (kombajny, ciągniki, maszyny), jak również w kamieniołomach i górnictwie.
Jest on również używany na szeroką skalę przez wojsko oraz służby bezpieczeństwa na całym świecie.
Żele AIR SEAL są całkowicie bezpieczne w użytkowaniu w pojazdach drogowych i nie powodują szkodliwych skutków pod warunkiem, że wykorzystuje się zalecaną przez producenta ilość uszczelniacza, a przed użyciem w oponach pojazdów drogowych szybkobieżnych wyważy się koła.
Jak Pan ocenia polski rynek? Czy jest miejsce dla tego typu produktów?
Niestety, nasze żele są kojarzone z różnego typ produktami, które były bądź są na rynku i są produkowane na bazie kleju czy silikonu. Kojarzone są z chemicznym procesem naprawy przebicia pozostawiającym powłokę kleju na feldze czy oponie, powodując problemy przy wymianie na nową lub wykonaniu jakichkolwiek napraw wulkanizacyjnych.
Komentarze (0)