Aerodynamiczna stylistyka dominuje dziś w niemal wszystkich samochodach osobowych. Jednak to, co wydaje się atrakcyjne optycznie i sensowne z punktu widzenia ekologii, potrafi utrudniać kierowcy życie z powodu niedostatecznej widoczności. Wzornictwo współczesnych pojazdów staje się częstą przyczyną sytuacji krytycznych na drodze, szczególnie w przypadku konieczności zmiany pasa ruchu. Side View Assist eliminujący zjawisko „martwego pola” to innowacyjny system wspomagający kierowcę przy zmianie pasa i ostrzegający o zagrożeniach. System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, podobnie jak czujniki parkowania i system wspomagający parkowanie firmy Bosch. Zwiększenie funkcjonalności czujników ultradźwiękowych z wykorzystaniem tych samych komponentów elektronicznych prowadzi – w porównaniu do systemów radarowych lub systemów kamer wideo – do obniżenia kosztów po stronie producenta pojazdu, co ma pozytywny wpływ także na cenę końcową.
System Side View Assist działa w zasięgu do 3 metrów w bok i ukośnie do tyłu pojazdu, co pokrywa się z obszarem występowania efektu martwego pola. Jeżeli czujniki zidentyfikują w tym obszarze obcy pojazd, komunikat jest najpierw weryfikowany przez układ elektroniczny systemu w celu wykluczenia fałszywego alarmu. Następnie kierowca jest ostrzegany dwustopniowo: najpierw optycznie, potem akustycznie.
Cztery dodatkowe czujniki identyfikujące nierozpoznane zagrożenia
Czujniki ultradźwiękowe systemu Side View Assist są montowane z przodu i z tyłu na bocznych powierzchniach zderzaków. Obydwa tylne boczne czujniki nadzorują martwe pole na sąsiednich pasach po lewej i po prawej stronie. Czujniki z przodu są wykorzystywane wyłącznie do weryfikacji sygnału. Jeżeli czujnik umieszczony z przodu po lewej stronie wykryje obiekt, zanim "dostrzeże" go czujnik tylny, jasne jest, że pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka mija właśnie nasz samochód – system nie wszczyna wówczas alarmu. W podobny sposób identyfikowane są także samochody parkujące, infrastruktura drogowa oraz własne manewry wyprzedzania. Dopiero gdy jeden z czujników tylnych wykryje obiekt, a żaden z czujników przednich nie zgłosi tego wcześniej, mamy do czynienia z sytuacją potencjalnie niebezpieczną. W takim przypadku system Side View Assist udzieli kierowcy optycznego ostrzeżenia – np. zapali się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po tej stronie, gdzie zostało wykryte zagrożenie. Jeżeli kierowca nie zauważy lub zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz celem zmiany pasa ruchu, system może dodatkowo wyemitować akustyczny sygnał ostrzegawczy.
Nowy system wspomagający firmy Bosch to ważny wkład w bezpieczeństwo na drogach. Statystyki wypadkowe potwierdzają, że większość wypadków przy zmianie pasa ruchu zdarza się przy prędkości poniżej 100 km/h – a większość z nich przy niewielkich prędkościach do 60 km/h.
System Side View Assist będzie mieć swoją premierę w nowej edycji Citroëna C4.
[img_full]7793|9255[/img_full]
Czujniki ultradźwiękowe firmy Bosch obecne w pojazdach od 1993 roku
Już w roku 1989 firma Bosch rozpoczęła prace nad wykorzystaniem czujników ultradźwiękowych w samochodach. Od czasu rozpoczęcia ich produkcji w roku 1993 firma Bosch wyprodukowała sporo ponad 100 milionów czujników, a przedsiębiorstwo jest liderem rynku w tym segmencie.
Początkowo czujniki ultradźwiękowe chroniły wyłącznie przed irytującymi stłuczkami parkingowymi, ostrzegając o odległości od przeszkody. Do 2006 roku na bazie czujników opracowano pierwszy system wspomagający kierowcę podczas parkowania, który dokładnie mierzył wielkość miejsca do parkowania. Od 2008 roku nowa generacja systemu parkowania firmy Bosch automatycznie wprowadza samochód na miejsce parkingowe, współpracując z układem elektrycznego wspomagania kierownicy. Produkcja czujników ultradźwiękowych oraz sterowników do nich odbywa się w najnowocześniejszych zakładach produkcyjnych, w trzech lokalizacjach: w Europie, Azji i Ameryce Północnej.
Komentarze (0)