Od czasu rozpoczęcia produkcji pod koniec 2007 roku firma Bosch sprzedała już 1,5 miliona rozruszników z systemem Start-Stop. Dotychczas były one stosowane głównie w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów. Firma Bosch we współpracy z producentami pojazdów przystosowała technologię Start-Stop do stosowania jej w pojazdach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów: np. w modelu Porsche Panamera oraz Volkswagen Passat z przekładnią dwusprzęgłową, w modelu Fiat 500 w połączeniu ze zautomatyzowaną przekładnią mechaniczną oraz w modelu Audi A8 z klasyczną automatyczną skrzynią biegów wyposażoną w hydrokinetyczny konwerter momentu obrotowego. Badania firmy Bosch pokazują, że systemy Start-Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2 mierzoną według Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC) nawet o 5 proc., a w cyklu miejskim NEDC nawet o 8 proc.
W pojazdach z automatycznymi skrzyniami biegów funkcja Start-Stop jest wyjątkowo łatwa w obsłudze. Wystarczy nacisnąć na pedał hamulca i gdy auto się zatrzyma, silnik automatycznie zostanie wyłączony. Ponowny rozruch następuje przy zwolnieniu pedału hamulca. Jest to z jednej strony bardzo wygodne dla kierowcy, który musi tylko dodawać gazu i hamować, jednak z drugiej strony stanowi poważne wyzwanie dla konstruktorów, którzy musieli stworzyć jeszcze bardziej dynamiczny i szybszy system rozruchu, ponieważ nie ma już tutaj czynności takich, jak wciśnięcie sprzęgła, włożenie biegu i zwolnienie sprzęgła. W tym celu konstruktorzy Bosch musieli zaadaptować działanie wydajnego silnika elektrycznego oraz cichej i jeszcze bardziej wydajnej mechaniki jednotorowej rozrusznika oraz systemu wtryskowego. Oprogramowanie sterujące zostało zmodyfikowane we współpracy z producentami pojazdów. Niezmienionymi elementami systemu pozostały m.in. czujnik akumulatora, przetwornica napięcia stałego oraz akumulator odporny na dużą liczbę cykli ładowania i rozładowania.
Komentarze (0)