Inne

Inne

ponad rok temu  11.08.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Technologie z zakresu ochrony zdrowia

Rynek motoryzacyjny jest niezwykle blisko wprowadzenia technologii zdrowia, dobrego samopoczucia i ogólnego dobrostanu (health, wellness and wellbeing, HWW) do samochodów.

Przewiduje się, że do roku 2018 około 30-40% samochodów będzie posiadać motoryzacyjne rozwiązania HWW, takie jak konfigurowanie foteli i programowalne oświetlenie. Do roku 2025 krytyczne rozwiązania, takie jak monitorowanie ciśnienia krwi, znajdą zastosowanie w 5% wszystkich pojazdów.

Jak wynika z analizy globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan pt. „Prognoza technologii zdrowia, dobrego samopoczucia i ogółnego dobrostanu w globalnym przemyśle motoryzacyjnym” („Executive Outlook of Health, Wellness, and Wellbeing Technologies in the Global Automotive Industry”), główni globalni producenci opracowują strategie, które mają na celu stosowanie w samochodach wbudowanych, montowanych lub operujących w chmurze systemów monitorowania zdrowia, dostępnych w standardzie, opcjonalnie lub w charakterze zaawansowanych rozwiązań. Będzie to wymagało relacji z partnerami z wielu dziedzin przemysłu, takich jak opieka zdrowotna czy technologie informacyjne. Pierwsza fala rozpowszechnienia HWW w przemyśle motoryzacyjnym skupi się na funkcjach pomiaru oraz monitorowania, aby dzięki wczesnemu wykrywaniu dolegliwości oraz udzielaniu pomocy w nagłych wypadkach przynieść korzyści kierowcom oraz pasażerom.

Przemysł motoryzacyjny dąży do osiągnięcia celu, jakim jest zerowa liczba wypadków i ofiar śmiertelnych, dzięki wykorzystaniu interaktywnego połączenia technologii umożliwiających osiągnięcie postępów w jeździe autonomicznej oraz systemach wspomagania kierowcy.

- W wyniku przewidywanej zmiany sposobu świadczenia usług związanych z opieką zdrowotną niezależne szpitale oraz inteligentne domy i pojazdy w sposób oczywisty staną się nowymi punktami służącymi do pomiaru, monitorowania oraz świadczenia podstawowych usług diagnostycznych, jak również przekazującymi użytkownikom informacje dotyczące ich stanu zdrowia – stwierdza Neelam Barua, starszy analityk rynku motoryzacyjnego w firmie Frost & Sullivan. - W ten sposób w przyszłości samochody będą najprawdopodobniej projektowane i konfigurowane na podstawie wieku oraz stanu zdrowia osób, które nimi podróżują.

W odpowiedzi na liczną populację starszych kierowców, w niektórych krajach producenci samochodów już teraz projektują pojazdy, które będą w stanie przewidzieć atak serca kierowcy lub sytuację nagłej niemocy, aby bezpiecznie zatrzymać samochód oraz wezwać pomoc lekarską. Ford i Toyota wśród producentów na skalę masową oraz producenci samochodów luksusowych, takich jak BMW czy Audi, są pionierami, którzy w następnej generacji swoich pojazdów chcą zastosować rozwiązania HWW.

- Biorąc pod uwagę początkowy etap powstawania rynku, czas i wysiłek poświęcany na budowanie partnerstw, zdobycie uwagi klientów oraz tworzenie modeli biznesowych, mających uwzględnić elementy opieki zdrowia w pojazdach, będą kluczowym wyznacznikiem określającym zwycięzców i przegranych danego segmentu – zauważa Vishwas Shankar, menadżer programowy zespołu ds. rynku motoryzacyjnego w firmie Frost & Sullivan. - Gdy producenci samochodów zrozumieli ten fakt, zaczęli budować partnerstwa, aby rozwijać swoje mocne strony i stworzyć zróżnicowany ekosystem dla rozwiązań z zakresu opieki zdrowotnej.

Jednak HWW w przemyśle motoryzacyjnym spotyka się już z pierwszymi wyzwaniami. Zwiększone zaangażowanie Agencji Żywności i Leków (Food and Drug Administration, FDA) oraz liczba przepisów może stłumić innowacje i utrudnić korzystanie z urządzeń medycznych w pojazdach. Ponadto niska świadomość konsumentów w zakresie motoryzacyjnych technologii HWW oraz obawy związane z prywatnością i bezpieczeństwem danych będących w obiegu rynku mobilnego zdrowia również opóźnią masowe wdrażanie pojazdów z tymi rozwiązaniami.

Z drugiej strony takie agencje, jak EuroNCAP (European New Car Assessment Program), czyli organizacja, która zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów, starają się świadczyć usługi w zakresie oceny i standaryzacji technologii bezpieczeństwa w samochodach. Ich wysiłki przekładają się na przywiązywanie większej wagi do technologii ratowania życia w samochodach w porównaniu do innych rozwiązań i będą wspierać wschodzący rynek HWW w światowym przemyśle motoryzacyjnym.

Źródło: Frost & Sullivan

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony