Inne

Inne

ponad rok temu  18.05.2012, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

- Dzięki opracowanemu przez DENSO rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób – tłumaczy Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy DENSO Thermal Systems Business Group. - Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20 proc. (*), co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

Ze względu na ograniczoną przestrzeń wnętrza pojazdu, nowy układ musi posiadać gabaryty podobne do standardowych. Mając to na uwadze, firma DENSO zaprojektowała całkowicie nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). W celu niezależnej kontroli temperatury we wszystkich obsługiwanych strefach, DENSO zdecydowało się podzielić wewnętrzną strukturę modułu na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy – do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi – do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci – do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty – do nawiewu na nogi pasażera oraz piąty – do nawiewów na tylną kanapę.

W celu optymalizacji kontroli temperatury (**) i zachowania komfortowych warunków we wnętrzu samochodu, nawet przy skrajnie niskich/wysokich temperaturach zewnętrznych, inżynierowie DENSO przeprowadzili wiele testów i symulacji dla różnych warunków pogodowych.

Gdy układ klimatyzacji pracuje w trybie ogrzewania, pobiera on znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu, wentylując jego wnętrze i zapobiegając skraplaniu pary wodnej na szybach. Tak, jak we wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, nagrzane już powietrze z wnętrza samochodu odprowadzane było na zewnątrz, tak w nowym powietrze z zewnątrz dostarczane jest jedynie do nawiewów usytuowanych na tablicy przyrządów i pod przednią szybą, od strony kierowcy i pasażera. W porównaniu do układów konwencjonalnych, utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny zredukowana została o połowę, a co za tym idzie – zmniejszona została ilość energii niezbędnej do jego funkcjonowania.

(*) - Wartość ta została ustalona na podstawie testów drogowych przeprowadzonych przez DENSO.
(**) - W zależności od temperatury wewnętrznej i zewnętrznej, układ ten może kontrolować temperaturę powietrza w strefach przedniego pasażera i tylnej kanapy, nawet jeśli w samochodzie znajduje się jedynie kierowca.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony