Inne

Inne

ponad rok temu  23.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Strona 1 z 2

To, że popularność usług oferowanych przez wypożyczalnie samochodów wzrasta, jest faktem. Badania tego segmentu prowadzone systematycznie i publikowane przez np. Instyt Keralla Research wskazują, że największe firmy świadczące tego typu usługi odnotowują co roku wzrost klientów.

Polacy nie są już społeczeństwem obawiającym się wynajmu pojazdów czy wykorzystywania form elektronicznych płatności w tego typu usługach. Klienci segmentu usług związanych z wynajmem to nie tylko grupa turystyczna krajowa i zagraniczna, czyli klient indywidualny. To przede wszystkim grupa biznesowa krajowa i zagraniczna, a także coraz częściej cały segment B2B, poszukujący pojazdów do wynajmu długoterminowego, a także ubezpieczalnie i warsztaty samochodowe w zakresie samochodów zastępczych.

Zasady działania rynku są dość proste. Najogólniej rzecz biorąc, można go podzielić w zależności od długości okresu wynajmu (STR – krótkoterminowy, MTR – średnioterminowy, LTR – długoterminowy, powiązany zazwyczaj z ofertą zarządzania flotą), od specyfiki wynajmowanych pojazdów (osobowe, dostawcze i ciężarowe, pojazdy specjalne) lub od wielkości wypożyczalni. To ostatnie kryterium pozwala wyróżnić na polskim rynku kilka segmentów:

1. Największe wypożyczalnie sieciowe, oferujące usługi dla klientów ceniących komfort i niezawodność. Dysponują zazwyczaj nową flotą pojazdów, oferują obsługę klienta na wysokim poziomie, zwrot samochodu w dowolnej lokalizacji (zazwyczaj w dużych miastach na lotniskach czy dworcach).

2. Wypożyczalnie w dużych miastach (wg starego podziału terytorialnego Polski) zazwyczaj niezrzeszone, dysponujące flotą ok. 20-50 pojazdów. Coraz częściej spotyka się wśród nich takie, które oferują nową flotę i są bardziej elastyczne pod względem wyboru lokalizacji w obrębie miasta (pojazdy podstawiane do klienta) oraz bardziej korzystne cenowo.

3. Wypożyczalnie najmniejsze, do 20 pojazdów (zdarzają się 3-, 4-pojazdowe), których flota jest nieco starsza, ale sprawna. Są one najkorzystniejsze cenowo, lecz z tego powodu często stają przed problemem nieuczciwych klientów. W zależności od sezonu i lokalizacji geograficznej ich flota jest zagospodarowana lub czeka na klienta.

Bez względu na wielkość, działają one w sektorze usług, czyli tam, gdzie szczególnie trzeba dbać o klienta. Jednak żeby mieć o kogo dbać, trzeba go w pierwszej kolejności pozyskać. W zależności od segmentu rynku, klienta zdobywa się różnie. Wśród małych wypożyczalni w sezonie panuje przekonanie, że klient sam przyjdzie, flota jeździ, więc jest dobrze, po czym okazuje się, że wprawdzie telefonów jest bardzo dużo (czyt. duże zainteresowanie), ale trudno dopasować samo zainteresowanie do dostępności floty w czasie. O ile łatwo można stwierdzić, który pojazd stoi na placu dzisiaj, o tyle bardzo trudno powiedzieć od razu, który pojazd będzie dostępny w przyszłym tygodniu. Duże wypożyczalnie bazują na klientach stałych, sprawdzonych, którzy skłonni są zapłacić więcej, ale po podaniu nazwiska przez telefon są pewni, że pojazd będzie na nich czekał pod lotniskiem czy dworcem. Wypożyczalnie te korzystają z systemu rezerwacji on-line, co również wpływa na rozwiązanie problemu przestojów floty. Największa walka o klienta odbywa się jednak w segmencie wypożyczalni małych i średnich, porównywalnych cenowo, w którym liczy się to, czy klient dotarł do danej wypożyczalni i czy wypożyczalnia ta dysponuje odpowiednim pojazdem w dogodnym dla klienta terminie.

To tutaj widać wzmożone działania wypożyczalni skierowane w stronę e-biznesu. Liczy się bowiem łatwość i szybkość dotarcia do niej w internecie. Działania te jednak polegają głównie na pozycjonowaniu swoich stron internetowych, które są bardzo dobre pod względem graficznym, czytelne etc., natomiast problem dopasowania terminów pozostaje, gdyż wypożyczalnie nie dysponują systemami rezerwacji on-line. Nawet gdyby tak było, to prawdopodobieństwo dotarcia klienta do takiej właśnie wypożyczalni jest niewielkie, jest ich bowiem bardzo dużo. Klienci indywidualni wolą przeszukać jedną stronę czy jeden serwis internetowy, niż obdzwaniać kilka wypożyczalni z zapytaniem o pojazd dostępny w interesującym ich terminie. Wychodząc temu naprzeciw, powstał pierwszy w Polsce portal internetowy skupiający małe i średnie wypożyczalnie pojazdów, którego zadaniem jest znalezienie pojazdu dowolnego typu w wybranym przez klienta terminie. Chodzi o nowy serwis NetCar4u, który jest szansą dla wypożyczalni małych i średnich, gdyż zwiększa prawdopodobieństwo wyboru ich pojazdu. Tym samym poszerza się rynek odbiorców usług wynajmu. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji firm oferujących pojazdy na wynajem długoterminowy, gdyż lokalizacja geograficzna siedziby firmy nie jest tutaj kluczowym kryterium wyboru. Wypożyczalnia z siedzibą w jednym mieście może znaleźć klientów z odległych rejonów kraju. W przypadku wynajmu krótkoterminowego klient, wpisując w wyszukiwarkę portalu termin wynajmu oraz lokalizację geograficzną, dokonuje wyboru pojazdu spośród wielu wyświetlanych, o tych samych lub podobnych parametrach. O ile korzyści dla klientów indywidualnych czy też biznesowych są oczywiste, pojawia się tu pytanie o korzyści z istnienia w takim serwisie dla wypożyczalni. Oponenci tego rozwiązania wskazują na walkę cenową między wypożyczalniami, jednocześnie sugerując ceny jako jedyne kryterium wyboru klientów. Nie musi być to jednak prawdą, gdyż klienci coraz częściej przedkładają jakość nad cenę lub też porównują stosunek ceny do jakości. W serwisie NetCar4u klienci dokonujący wynajmu pojazdów, proszeni są o dokonanie oceny jakości obsługi i jakości wynajmowanego pojazdu, co w bardzo prosty sposób przekłada się na wysoką pozycję w serwisie.

GALERIA ZDJĘĆ

Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?
Wypożyczalnia samochodów – usługi motoryzacyjne czy e-biznes?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony