Synergia, innowacja i międzynarodowe kompetencje – to najważniejsze zagadnienia projektu poświęconego innowacyjnym układom hamulcowym o niewielkim wpływie na środowisko, który otrzymał dofinansowanie w ramach programu Horizon2020.
Pięć autorytetów branży przemysłowo-motoryzacyjnej oraz pięć instytutów badawczych i międzynarodowych uniwersytetów przyczyniło się do powstania projektu Lowbrasys, który na celu ma przyspieszenie badań, rozwoju oraz walidacji technologii oraz metodologii na rzecz mobilności o niewielkim wpływie na środowisko.
Jak twierdzą partnerzy projektu, najważniejszym wyzwaniem jest opracowanie nowej generacji technologii, materiałów, zaleceń i propozycji aktów prawnych dla innowacyjnych układów hamulcowych o niskim wpływie na środowisko, które pozwolą zmniejszyć oddziaływanie użytkowanych pojazdów na zdrowie i środowisko.
Lowbrasys powstał z myślą o opracowaniu systemu i inteligentnego procesu produkcyjnego, w ramach których z jednej strony możliwe będzie stworzenie oraz zastosowanie materiałów, które mogą być bardziej wydajne z punktu widzenia emisji cząstek oraz zaprojektowanie wysoce inteligentnego układu hamulcowego, a z drugiej strony – analiza metod, zachowań oraz weryfikacja procedur, co pozwoli zredukować emisję cząsteczek poprzez wdrożenie lepszych nawyków podczas jazdy.
Realizacja projektu rozpoczęła się we wrześniu 2015 roku. Przez najbliższe 3 lata prowadzone będą badania oraz prace nad stworzeniem nowego układu hamulcowego o niewielkim wpływie na środowisko, który będzie w stanie zredukować ilość mikro i nano cząstek o co najmniej 50%. Ten wstępny projekt produkcyjny, oparty na aktualnym procesie produkcji układów hamulcowych i sposobie użytkowania pojazdów na drogach, będzie obejmował wiele obszarów: redukcję, prewencję, symulację, testy, oceny i zalecenia – tak rygorystyczny proces ma na celu wybranie takich inteligentnych materiałów i systemów, które przy optymalnym zachowaniu na drodze będą mogły przyczynić się do redukcji cząstek.
Projekt Lowbrasys skupis się na następujących zadaniach i celach:
- nowe składniki w materiałach do tarcz i klocków hamulcowych, aby zredukować ilość cząstek i zmniejszyć ich wpływ,
- nowa strategia kontrolowania układów hamulcowych,
- przełomowa technologia pozwalająca uchwycić mikro i nano cząsteczki w miejscu ich emisji, aby ich nie rozpraszać,
- zintegrowany system nowego układu hamulcowego, podzespołów i kontroli systemu, który można zainstalować na desce rozdzielczej,
- udoskonalenie techniki pomiaru i zrozumienie wpływu zastosowanych materiałów na układ hamulcowy,
- przeanalizowanie najlepszych wzorców zachowania podczas jazdy.
Na co zwracają uwagę pomysłodawcy projektu, system Lowbrasys będzie miał ważny wpływ na terenie UE, zakłada bowiem zwrócenie innowacji w stronę czystszego i bardziej skutecznego transportu. Co więcej, projekt ma przyczynić się do korzystania z pojazdów o zerowych emisjach w miejskich aglomeracjach, poprawić jakość powietrza w miastach w średnioterminowej perspektywie, przyczynić się do stworzenia standardu Super Low Emission Vehicles oraz poprawić stan wiedzy dotyczący procesu powstawania układów hamulcowych, aby sprawić, że stanie się on bardziej sprawny z punktu widzenia ochrony środowiska.
Projekt powstał we współpracy firm: Brembo, Ford, Continental Teves, Federal Mogul i Flame Spray, wraz z zaangażowanym w badania biomedyczne i zajmującym się wpływem zanieczyszczeń na środowisko i zdrowie Instytutem Mario Negri, z Technical University of Ostrava, z KTH Royal Institute of Technology, z Wydziałem Inżynierii przemysłowej Uniwersytetu w Trento oraz z Joint Research Centre Komisji Europejskiej.
Więcej na: www.lowbrasys.eu
Komentarze (0)