Według ZDS wprowadzenie programu dopłat w roku 2013 to nie tylko utrzymanie miejsc pracy w branży motoryzacyjnej, ale przede wszystkim ratowanie wpływów podatkowych do budżetu państwa i ożywienie rynku wewnętrznego, a także większe bezpieczeństwo na polskich drogach i czystsze środowisko.
Projekt nawiązuje do rozwiązania, które wprowadzono w roku 2009 na Słowacji. Dzięki dopłatom Słowacy osiągnęli planowany przez rząd efekt, czyli zahamowanie spadku sprzedaży na poziomie o 10 – 15 proc. mniejszym niż w roku 2008 – budżet państwa zyskał dodatkowe 18,1 mln euro, bo wydał na dopłaty 47,7 mln euro, a otrzymał z podatku VAT i innych opłat 65,8 mln euro. I to pomimo tego, że średnia cena samochodów nabywanych przez Słowaków była szokująco niska i wyniosła jedynie 9350 euro.
Zgodnie z projektem ZDS programem miałyby zostać objęte samochody po raz pierwszy rejestrowane w kraju, o maksymalnej wartości fakturowej 70 tys. zł brutto. Wysokość pojedynczej dopłaty wyniosłaby 7 tys. zł. Czas trwania programu przewidziany jest na 12 miesięcy lub do momentu wyczerpania limitu dopłat. Zgodnie z projektem Związku budżet dopłat miałby wynieść 210 milionów zł, co odpowiada 30 tysiącom pojazdów zakupionych w programie. Aby skorzystać z dopłaty, przy zakupie samochodu należałoby przedstawić zaświadczenie o złomowaniu i wyrejestrowaniu pojazdu w wieku powyżej 15 lat (rok produkcji 1998 i starsze), który był zarejestrowany w Polsce nie później niż 30 września 2012 roku.
Projekt ZDS przewiduje, że aby skorzystać z programu dopłat, trzeba będzie najpierw zezłomować samochód starszy niż 15-letni i uzyskać dwa dokumenty: zaświadczenie o demontażu pojazdu i zaświadczenie o jego wyrejestrowaniu w odpowiednim wydziale komunikacji. W przypadku jeśli nabywcą pojazdu z dopłatą miałaby być osoba inna niż właściciel zezłomowanego pojazdu, dodatkowym niezbędnym dokumentem będzie umowa kupna-sprzedaży „prawa do dopłaty” lub darowizny. Zestaw takich dokumentów będzie się składać w odpowiednim urzędzie skarbowym, który po weryfikacji dokumentów, zarejestrowaniu ich w centralnym systemie i sprawdzeniu, czy limit dopłat się nie wyczerpał, w ciągu 5 dni roboczych wyda dokument potwierdzający prawo do otrzymania dopłaty. Po zakupie samochodu trzeba będzie ponownie udać się do urzędu skarbowego i złożyć fakturę zakupu samochodu. Po weryfikacji wszystkich dokumentów nastąpi na rzecz klienta realizacja dopłaty w wysokości 7 tys. zł.
Jak prognozuje ZDS, w przypadku wprowadzenia programu w 2013 roku uda się ustabilizować sprzedaż na poziomie nieprzekraczającym 10-procentowego spadku w stosunku do i tak słabego wyniku roku 2012, który prawdopodobnie zakończy się sprzedażą około 270 tys. pojazdów.
Z propozycją założeń do ustawy wprowadzającej program przedstawiciele rządu i Sejmu RP zapoznają się w przyszłym tygodniu.
Komentarze (0)