Inne

Inne

ponad rok temu  12.08.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych

Partnerzy europejskiego projektu badawczego OpEneR przedstawili wspólnie opracowane strategie jazdy oraz układy wspomagające, które w znaczący sposób przyczynią się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa przyszłych samochodów z napędem hybrydowym i elektrycznym.

Większa efektywność utoruje samochodom elektrycznym i hybrydowym drogę do upowszechnienia, ponieważ mając standardowej wielkości akumulatory, będą one oferować większy zasięg jazdy. Konstruktorzy i badacze pracowali nad optymalizacją elektrycznych układów przeniesienia napędu, regeneracyjnych układów hamulcowych, systemów nawigacyjnych wraz z czujnikami, a także funkcji elementy te integrujących. Skonstruowane przez nich, w pełni sprawne pojazdy elektryczne wykazują imponujący potencjał do oszczędności na podstawie testów w realnych warunkach drogowych.

OpEneR to skrócona nazwa zainicjowanego w maju 2011 roku projektu „Optimal Energy consumption and Recovery based on a system network” („Optymalne wykorzystanie i odzyskiwanie energii na bazie sieci systemowej”). W ramach projektu współpracowali ze sobą: austriacka spółka AVL List GmbH zajmująca się rozwojem układów napędowych, hiszpański ośrodek badawczy Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (CTAG), ośrodek badań informatycznych z Karlsruhe FZI Forschungszentrum Informatik, koncern PSA Peugeot Citroën oraz spółki Robert Bosch GmbH i Robert Bosch Car Multimedia GmbH. Jako część Siódmego Programu Ramowego Badań i Rozwoju projekt otrzymał wsparcie Wydziału Sieci komunikacyjnych, treści i technologii Komisji Europejskiej. 4,4 miliona euro budżetu całkowitego w wysokości 7,74 miliona euro pochodziło z dotacji. Kierownictwo nad projektem sprawowała spółka Robert Bosch.

Jednym z zadań projektu było opracowanie funkcji Eco Routing, która przy obliczaniu optymalnej trasy przejazdu uwzględniałaby uwarunkowania typowe dla samochodu elektrycznego. System nawigacyjny na bieżąco bierze pod uwagę rzeczywiste zużycie energii pojazdu. Jazdy próbne wykazały, że zużycie energii przy wydłużeniu czasu podróży zaledwie o 14% można obniżyć nawet o 30%. Wyjątkowo efektywna energetycznie okazała się krótkodystansowa jazda w ruchu miejskim.

Najlepszą metodą oszczędzania paliwa jest rozważny i odpowiedzialny styl jazdy. Właśnie pod kątem ekonomicznego stylu jazdy skonfigurowana została funkcja adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC). Ulepszone dane nawigacyjne dostarczają z kolei informacji o wzniesieniach i spadkach na trasie przejazdu oraz o ograniczeniach prędkości, podczas gdy system komunikowania się pojazdu z infrastrukturą drogową informuje o światłach na skrzyżowaniach lub przejściach. Dane te tworzą elektroniczny horyzont, który umożliwia dalszą optymalizację zarówno funkcji ACC, jak i funkcji jazdy z wyłączonym silnikiem. Ta ostatnia informuje kierowcę o możliwości zdjęcia nogi z gazu w związku ze zbliżaniem się do terenu zabudowanego lub znaku ograniczenia prędkości. Skrzynia biegów automatycznie przełącza się na bieg jałowy, optymalizując prędkość pojazdu.

W ramach tego zadania stworzono także intuicyjną koncepcję HMI oraz atrakcyjny kokpit z programowanym wyświetlaczem TFT, zapewniającym dobrą czytelność ważnych informacji. Dzięki ulepszonym danym nawigacyjnym obliczenie pozostałego do pokonania dystansu pojazdu jest znacznie dokładniejsze i bardziej przejrzyste dla kierowcy.

Inne, równie istotne zadanie polegało na optymalizacji współpracy pomiędzy elektrycznym układem przeniesienia napędu a regeneracyjnym układem hamulcowym. Aby umożliwić odzysk jak największej ilości energii, konstruktorzy wyposażyli dwa modele testowe Peugeot 3008 e-4WD w elektromechaniczny układ wspomagania siły hamowania Bosch iBooster oraz dostosowany do specyficznych potrzeb samochodów elektrycznych układ ESP.

Tagi: bosch,

GALERIA ZDJĘĆ

Zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych
Zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony