Nowe technologie

Warto wiedzieć

8 godzin temu  23.06.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

ADAS jako samodzielne oprogramowanie
Strona 2 z 2

Moc obliczeniowa dla wszystkich domen pojazdu

Najwyższy poziom konfiguracji to wersja wielodomenowa z wieloma płytami wydajnościowymi i mocą obliczeniową ponad 1500 TOPS (1,5 kwadryliona operacji na sekundę). Płyty wydajnościowe można indywidualnie wyposażyć w mikroprocesory wszystkich głównych producentów i różne systemy operacyjne, zapewniając w ten sposób maksymalną elastyczność i swobodę podczas opracowywania nowych architektur o scentralizowanej konstrukcji.

Ta wersja ProAI może obsługiwać różne domeny w pojeździe w jednym urządzeniu – na przykład ADAS/AD, podwozie i systemy informacyjno-rozrywkowe (IVI). Rozwiązanie to oferuje niezrównaną elastyczność oraz szeroki zakres opcji planowania i projektowania pojazdów definiowanych programowo z centralną architekturą E/E.

Wirtualne testowanie i walidacja funkcji ADAS

Aby jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój rozwiązań ADAS i AD, firma ZF opracowała opartą na chmurze i sztucznej inteligencji usługę walidacji ZF Annotate. Dane z czujników muszą być przetwarzane cyfrowo w sposób poprawny, aby pojazd zawsze otrzymywał „absolutną prawdę” – znaną w branży jako „prawda terenowa” – w celu obliczenia i wdrożenia funkcji jazdy na jej podstawie. Porównanie zebranych informacji z czujników z niezawodnym i precyzyjnym zestawem czujników referencyjnych zwiększa dokładność. W tym miejscu do akcji wkracza ZF Annotate.

W oparciu o dane pojazdu klienta i dodatkowe zapisy danych z czujników ZF – pomiary referencyjne – usługa oparta na chmurze dostarcza „prawdziwą wartość rzeczywistą”. ZF Annotate działa jako redundantna konfiguracja, niezależna od zestawu czujników, które mają być sprawdzone, i jest konfrontowana z tymi samymi informacjami podczas jazdy po drodze. Zarejestrowane dane są następnie przesyłane do chmury i analizowane. Dzięki sztucznej inteligencji wszystkie istotne obiekty są dokładnie oznaczane, klasyfikowane, przypisywane i opatrzone unikalnymi numerami identyfikacyjnymi, a obiekty ruchome są śledzone. Informacje o obiektach stanowią część kompletnego opisu modelu otoczenia – ground truth. Po tej „adnotacji” oprogramowanie zapewnia bardzo precyzyjny pomiar porównawczy. Dzięki temu ZF Annotate jest najnowocześniejszym rozwiązaniem do walidacji wspomaganym sztuczną inteligencją, przeznaczonym do testowania i szkolenia nowoczesnych systemów ADAS/AD od poziomu 2+ do poziomu 5. W ten sposób ZF może przyspieszyć proces walidacji nawet 10-krotnie, skracając czas adnotacji z 12 do 2 miesięcy.

 
Fot. ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony