
Uruchomiono pierwszy bezemisyjny port logistyczny na świecie, który produkuje trzy kluczowe elementy wspierające działalność Toyota Logistics Services: energię elektryczną, ekologiczny wodór oraz wodę użytkową - wszystko to z lokalnych, odnawialnych źródeł. Inicjatywa ta została teraz nagrodzona przez amerykański Departament Energii.
Technologia „Tri-gen“, stworzona przez Toyota Motor North Amercina (TMNA) oraz FuelCell Energy, została uhonorowana prestiżową nagrodą 2025 Better Project Award. Wyróżnienie przyznawane przez Departament Energii Stanów Zjednoczonych trafia do projektów, które wyznaczają nowe standardy w zakresie efektywności energetycznej, redukcji zużycia wody i ograniczania odpadów.
W systemie „Tri-gen” funkcjonuje już centrum logistyczne koncernu w Long Beach. To pierwszy bezemisyjny port logistyczny na świecie, który produkuje trzy kluczowe elementy wspierające działalność Toyota Logistics Services: energię elektryczną, ekologiczny wodór oraz wodę użytkową - wszystko to z lokalnych, odnawialnych źródeł. Obiekt uruchomiony oficjalnie w maju ubiegłego roku jest efektem umowy zawartej na 20 lat pomiędzy TMNA i FuelCell Energy.
- Tri-gen to dowód na to, jak nowoczesna technologia może wspierać firmy w realizacji celów biznesowych i środowiskowych jednocześnie. Nasza współpraca z Toyotą pokazuje, że innowacje mogą być zarówno praktyczne, jak i transformacyjne. Jesteśmy dumni, że możemy wspierać port Long Beach w działaniach na rzecz poprawy jakości powietrza i ochrony środowiska - mówi Jason Few, prezes i CEO FuelCell Energy.”
Dzięki technologii „Tri-gen” port logistyczny w Long Beach wyznacza standardy w zakresie efektywności energetycznej, redukcji zużycia wody i ograniczania odpadów. Biogaz z kalifornijskiej oczyszczalni ścieków zmieniany jest w czystą energię. W całym elektrochemicznym procesie generuje się nawet do 2,3 MW odnawialnej energii elektrycznej, co pozwala uniknąć emisji ponad 9 tysięcy ton dwutlenku węgla rocznie oraz pomaga również zredukować do 6 ton emisji tlenku azotu (NOx), które są szkodliwe zarówno dla ludzi, jak i środowiska. Nadwyżki prądu trafiają z powrotem do lokalnej sieci energetycznej, a dodatkowo system „Tri-gen” pozwala wyprodukować do 1200 kg zielonego wodoru dziennie, zasilając m.in. wodorowe Toyoty Mirai oraz ciężarówki klasy 8, przyczyniając się do znaczącej redukcji emisji spalin w obrębie portu. Dzięki wykorzystaniu do pracy samochodów ciężarowych napędzanych wodorem, koncern może ograniczać zużycie oleju napędowego o ponad 1,6 miliona litrów rocznie.
Technologia pozwala też odzyskać około 5300 l wody dziennie, która jest wykorzystywana do mycia nowych pojazdów przed ich dostawą, co pozwala zmniejszyć obciążenie lokalnych zasobów wodnych. Mowa o potężnej oszczędności, gdyż każdego roku przez ten obiekt logistyczny przewija się około 200 tys. nowych samochodów Toyoty i Lexusa.
Fot. Toyota
Komentarze (0)