Toyota zapowiada wdrożenie do produkcji przemysłowego generatora wodoru o 12-krotnie większej wydajności. Elektrolizer opracowany wspólnie z firmą DENSO powstał z komponentów zestawu ogniw paliwowych Toyoty drugiej generacji.
Toyota nawiązała strategiczną współpracę z firmą Chiyoda, dostawcą technologii produkcji i konstruktorem zakładów produkcyjnych. Celem porozumienia jest opracowanie nowego generatora zielonego wodoru dla przemysłu opartego na technologiach wodorowych Toyoty. Urządzenie będzie wytwarzało do 100 kg wodoru na godzinę, 12-krotnie więcej od dotychczasowych rozwiązań.
W marcu 2023 roku Toyota zaprezentowała prototyp bezemisyjnego generatora wodoru do celów przemysłowych, wykorzystującego technologię elektrolizy wody. Elektrolizer opracowany wspólnie z firmą DENSO powstał z komponentów zestawu ogniw paliwowych Toyoty drugiej generacji. Dzięki temu już dziś mógłby być masowo produkowany w tej samej technologii, w której powstają ogniwa paliwowe do pojazdów wodorowych Toyoty.
Obecnie Toyota rozpoczyna prace nad nowym wielkoskalowym elektrolizerem o 12-krotnie większej wydajności, sięgającej 100 kg wodoru na godzinę. Dla porównania, mający podobne wymiary prototyp Toyoty i DENSO może wytworzyć do 8 kg surowca w ciągu godziny. W tym celu Toyota Motor Corporation podpisała umowę o strategicznej współpracy z firmą Chiyoda Corporation, specjalizującą się w technologiach produkcji oraz projektowaniu i budowie zakładów produkcyjnych. Zadaniem obu partnerów będzie opracowanie wielkoskalowego systemu wytwarzania wodoru w procesie elektrolizy wody, wyróżniającego się na rynku pod względem wydajności oraz kompaktowych wymiarów.
Dzięki nowej inwestycji szybko rozwijający się rynek produkcji wodoru w Japonii i na świecie stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Projekt przyczyni się do realizacji celów japońskiej narodowej strategii wodorowej. Wpisuje się także w plan Toyoty osiągnięcia neutralności klimatycznej dzięki szerokiemu wykorzystaniu technologii wodorowych w całym łańcuchu wartości.
Duża skalowalność i łatwość montażu
Efektem pracy inżynierów Toyoty i firmy Chiyoda będzie zestandaryzowane urządzenie klasy 5 MW o długości 6 m i szerokości 2,5 m, zajmujące jedynie około połowy powierzchni podłogi w porównaniu z rozwiązaniami dostępnymi obecnie na rynku. Aby zapewnić skalowalność systemu i ułatwić jego montaż w dowolnej hali produkcyjnej, moduły będą przystosowane do łatwego łączenia w duże instalacje, o możliwościach produkcji wodoru na skalę przemysłową.
W pracach rozwojowych Toyota skupi się również na takich atutach jak łatwość transportu, skrócony czas montażu u klienta, niższe koszty podłączenia do instalacji i sieci przesyłowych oraz łatwość konserwacji. Firma poświęci też wiele uwagi kwestiom stabilności działania systemu, niezawodności oraz niskich kosztów użytkowania, korzystając z wieloletniego doświadczenia jako producenta samochodów.
Zgodnie z umową zawartą między Toyotą i firmą Chiyoda w roku finansowym 2025 rozpocznie się pilotażowy program wdrożenia nowego systemu wytwarzania zielonego wodoru w Parku Wodorowym na terenie fabryki Toyota Honsha. W przyszłości zostanie on rozbudowany do klasy 10 MW i będzie służył do dalszego rozwoju rozwiązań wodorowych dla przemysłu. Obie firmy zaprezentują swoje technologie na targach H2&FC EXPO w Tokio 28 lutego 2024 roku.
Fot. Toyota
Komentarze (0)