Pierwszy system CDC pojawił się na rynku 25 lat temu, a sMOTION wykorzystuje najnowszą generację technologii CDC, czyli CDCrci z dwoma zaworami na każdym amortyzatorze - jeden dla etapu odbicia, drugi dla etapu kompresji.
ZF rozpoczyna seryjną produkcję aktywnych amortyzatorów podwozia sMOTION. Rewolucyjny system znacząco udoskonala technologię aktywnego zawieszenia - podwozia zmniejsza przechyły i kołysanie pojazdu podczas kierowania. System sMOTION firmy ZF łączy stabilność i dynamikę, zwiększając komfort i wydajność jazdy.
Ten rewolucyjny system precyzyjnie dostosowuje siłę amortyzacji do danej sytuacji na drodze, jednocześnie inicjując bardzo szybkie ruchy pionowe każdego z kół, aktywnie unosząc pojazd w celu zapewnienia optymalnego trzymania się drogi jednocześnie zapewniając bardziej przyjemne wrażenia z jazdy. Technologia amortyzatorów systemu jest obecnie wykorzystywana w dwóch nowych modelach niemieckiego producenta premium. Dwa nowe modele Porsche wykorzystują już część aktywnego systemu zawieszenia sMOTION firmy ZF - Panamera i Taycan. Każdy z nich wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne Porsche „Active Ride”, które wykorzystuje technologię amortyzatorów i zaworów sMOTION.
Łatwiejsza adaptacja
W przypadku podwozi samochodowych połączenie doskonałych właściwości dynamicznych z wysokim poziomem komfortu często stanowiło wyzwanie. Dzięki sMOTION stało się to łatwiejsze dla producentów samochodów. W przyszłości połączenie tych technologii doprowadzi do powstania połączonych sieciowo systemów podwozia, które mogą być całościowo koordynowane za pomocą oprogramowania ZF cubiX:
System aktywnego podwozia sMOTION opiera się na dobrze znanym, adaptacyjnym systemie amortyzacji ZF CDC (Continuous Damping Control) z dwoma zewnętrznymi zaworami, z których każdy niezależnie reguluje kierunek kompresji i odbicia amortyzatora. W ten sposób ciśnienie tłumienia jest optymalnie dostosowywane do danej sytuacji na drodze, co jest ważne dla komfortu i dynamiki jazdy. sMOTION idzie o krok dalej, wykorzystując wysokowydajną pompę olejową do aktywnego poruszania zawieszeniem koła za pomocą tłoczyska. W ten sposób elektroniczny układ sterowania może neutralizować wpływ nierówności drogi na poszczególne koła. Jest również w stanie kompensować, a nawet przeciwdziałać wysokości kół podczas pokonywania zakrętów - na przykład podczas przyspieszania i hamowania.
Aktywny pionowy ruch kół
System jest szczególnie wydajny podczas dynamicznych manewrów: Gwałtowny ruch kierownicą w prawo normalnie spowodowałby, że konwencjonalnie amortyzowany pojazd „przechyliłby się” w lewo. Samochody osobowe wyposażone w sMOTION automatycznie dostosowują nachylenie kół na zakrętach do prędkości i generują „tryb helikoptera”. W ten sposób zachowanie pojazdu podczas jazdy jest niemal płynne.
Na przykład, pojazd wyposażony w sMOTION może wykorzystać aktywny system amortyzatorów, aby podnieść pojazd o osiem centymetrów w ciągu pół sekundy. Oznacza to, że elektronika sterująca, również opracowana przez ZF, może utrzymać samochód osobowy ważący trzy tony niemal poziomo na drodze do siły 1 g na zakręcie.
Recepta na chorobę lokomocyjną
Ta specyficzna dla kół aktywna kontrola nadwozia, która nie wykorzystuje stabilizatorów, ma znaczny potencjał w zakresie komfortu. Jeśli zapobiegnie się pionowym ruchom nadwozia pojazdu, można potencjalnie wyeliminować tak zwaną „chorobę lokomocyjną”.
- Nasz system praktycznie eliminuje chorobę lokomocyjną, która obecnie dotyka głównie pasażerów czytających lub oglądających filmy podczas podróży - wyjaśnia Thomas Kutsche, wiceprezes ds. inżynierii zawieszenia w ZF.
- Uspokojenie nadwozia pojazdu można jeszcze bardziej zwiększyć, na przykład jeśli znane są informacje o warunkach drogowych, takich jak wyboje lub dziury, które system może kompensować w ukierunkowany sposób. Jeśli zautomatyzowana i autonomiczna jazda będzie coraz częściej stosowana w praktyce, ta charakterystyka podwozia stanie się coraz bardziej cenna dla wszystkich pasażerów pojazdu.
Fot. ZF
Komentarze (0)