Nowe technologie

Warto wiedzieć

miesiąc temu  10.12.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Elektroniczna technologia aktywnego zawieszenia

Pierwszy system CDC pojawił się na rynku 25 lat temu, a sMOTION wykorzystuje najnowszą generację technologii CDC, czyli CDCrci z dwoma zaworami na każdym amortyzatorze - jeden dla etapu odbicia, drugi dla etapu kompresji.

ZF rozpoczyna seryjną produkcję aktywnych amortyzatorów podwozia sMOTION. Rewolucyjny system znacząco udoskonala technologię aktywnego zawieszenia - podwozia zmniejsza przechyły i kołysanie pojazdu podczas kierowania. System sMOTION firmy ZF łączy stabilność i dynamikę, zwiększając komfort i wydajność jazdy.

Ten rewolucyjny system precyzyjnie dostosowuje siłę amortyzacji do danej sytuacji na drodze, jednocześnie inicjując bardzo szybkie ruchy pionowe każdego z kół, aktywnie unosząc pojazd w celu zapewnienia optymalnego trzymania się drogi jednocześnie zapewniając bardziej przyjemne wrażenia z jazdy. Technologia amortyzatorów systemu jest obecnie wykorzystywana w dwóch nowych modelach niemieckiego producenta premium. Dwa nowe modele Porsche wykorzystują już część aktywnego systemu zawieszenia sMOTION firmy ZF - Panamera i Taycan. Każdy z nich wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne Porsche „Active Ride”, które wykorzystuje technologię amortyzatorów i zaworów sMOTION.

Łatwiejsza adaptacja

W przypadku podwozi samochodowych połączenie doskonałych właściwości dynamicznych z wysokim poziomem komfortu często stanowiło wyzwanie. Dzięki sMOTION stało się to łatwiejsze dla producentów samochodów. W przyszłości połączenie tych technologii doprowadzi do powstania połączonych sieciowo systemów podwozia, które mogą być całościowo koordynowane za pomocą oprogramowania ZF cubiX:

- Możemy wspierać producentów nie tylko w zakresie komponentów, ale także funkcji oprogramowania sterującego całym systemem - mówi dr Peter Holdmann, członek zarządu ZF i szef dywizji ZF Chassis Solutions.

System aktywnego podwozia sMOTION opiera się na dobrze znanym, adaptacyjnym systemie amortyzacji ZF CDC (Continuous Damping Control) z dwoma zewnętrznymi zaworami, z których każdy niezależnie reguluje kierunek kompresji i odbicia amortyzatora. W ten sposób ciśnienie tłumienia jest optymalnie dostosowywane do danej sytuacji na drodze, co jest ważne dla komfortu i dynamiki jazdy. sMOTION idzie o krok dalej, wykorzystując wysokowydajną pompę olejową do aktywnego poruszania zawieszeniem koła za pomocą tłoczyska. W ten sposób elektroniczny układ sterowania może neutralizować wpływ nierówności drogi na poszczególne koła. Jest również w stanie kompensować, a nawet przeciwdziałać wysokości kół podczas pokonywania zakrętów - na przykład podczas przyspieszania i hamowania.

Aktywny pionowy ruch kół

System jest szczególnie wydajny podczas dynamicznych manewrów: Gwałtowny ruch kierownicą w prawo normalnie spowodowałby, że konwencjonalnie amortyzowany pojazd „przechyliłby się” w lewo. Samochody osobowe wyposażone w sMOTION automatycznie dostosowują nachylenie kół na zakrętach do prędkości i generują „tryb helikoptera”. W ten sposób zachowanie pojazdu podczas jazdy jest niemal płynne.

Na przykład, pojazd wyposażony w sMOTION może wykorzystać aktywny system amortyzatorów, aby podnieść pojazd o osiem centymetrów w ciągu pół sekundy. Oznacza to, że elektronika sterująca, również opracowana przez ZF, może utrzymać samochód osobowy ważący trzy tony niemal poziomo na drodze do siły 1 g na zakręcie.

Recepta na chorobę lokomocyjną

Ta specyficzna dla kół aktywna kontrola nadwozia, która nie wykorzystuje stabilizatorów, ma znaczny potencjał w zakresie komfortu. Jeśli zapobiegnie się pionowym ruchom nadwozia pojazdu, można potencjalnie wyeliminować tak zwaną „chorobę lokomocyjną”.

- Nasz system praktycznie eliminuje chorobę lokomocyjną, która obecnie dotyka głównie pasażerów czytających lub oglądających filmy podczas podróży - wyjaśnia Thomas Kutsche, wiceprezes ds. inżynierii zawieszenia w ZF.

- Uspokojenie nadwozia pojazdu można jeszcze bardziej zwiększyć, na przykład jeśli znane są informacje o warunkach drogowych, takich jak wyboje lub dziury, które system może kompensować w ukierunkowany sposób. Jeśli zautomatyzowana i autonomiczna jazda będzie coraz częściej stosowana w praktyce, ta charakterystyka podwozia stanie się coraz bardziej cenna dla wszystkich pasażerów pojazdu.

Fot. ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony