Nowe technologie

Wydarzenia

1 godzin temu  21.08.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Funkcja indywidualnego śladu węglowego

Dziś to oprogramowanie w dużej mierze definiuje, co potrafi nasz samochód. Najnowsza aktualizacja pozwoli kierowcom w niektórych krajach po raz pierwszy zobaczyć ich własny ślad węglowy – nie tylko emisje związane z użytkowaniem pojazdu.

Aktywowanie coraz to nowszych funkcji w aplikacjach udostępnianych przez koncerny samochodowe jest już normą. Współczesny samochód przestał być produktem o stałych możliwościach. Zamiast tego staje się platformą, którą można rozwijać – nawet wiele lat po zakupie. A że redukcja śladu węglowego jest dziś istotnym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej, to na rynku debiutuje aplikacja, która rozszerza zakres statystyk Moje Jazdy.

Na całym świecie z aplikacji My BMW i MINI korzysta ponad 14 milionów klientów. Funkcja Moje jazdy jest dostępna w ponad 90 krajach i aktywnie wykorzystywana przez 1,9 miliona użytkowników.

Nowa funkcja będzie dostępna tylko dla użytkowników wybranych pojazdów, dla których obliczono certyfikowany przez TÜV ślad węglowy. Funkcja ta zostanie wprowadzona w Niemczech, Austrii, Belgii, Francji, Luksemburgu, i Szwajcarii i będzie dostępna w BMW serii 1 (81GE), BMW serii 2 (31GH), BMW X2 (71GM, 21GM), BMW X3 (11GR, 31GP, 65GP), BMW serii 5 (31FK, 11JF, 71FJ), BMW serii 5 Touring (11HH, 11GW, 21GV), BMW M5 (81FK) i BMW iX (41CF) oraz MINI Cooper (11GC), MINI Cooper C (11GD), MINI Aceman (31GC) i MINI Countryman (41GA, 11GA).

Jak to działa?

Emisje z produkcji i użytkowania pojazdów: dwa zestawy danych składają się na indywidualny ślad węglowy kierowcy.

Funkcja indywidualnego śladu węglowego została zaprojektowana do wszystkich rodzajów napędu i jest dostępna dla pojazdów z silnikami spalinowymi, oraz dla modeli hybrydowych typu plug-in i w pełni elektrycznych. Na początku   zostanie wprowadzona w wybranych modelach w różnych krajach europejskich. Kalkulacja indywidualnego śladu węglowego opiera się na dwóch głównych zestawach liczb.

Emisje związane z użytkowaniem pojazdu analizują trasy pokonane przez kierowcę i na podstawie energii zużytej w tym procesie obliczane są emisję CO2. W tym celu na podstawie danych Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) obliczane są ekwiwalenty CO2. W przypadku pojazdów z silnikami spalinowymi aplikacja oblicza ilość emitowanego CO2 na podstawie zużytego paliwa. W przypadku pojazdów akumulatorowo-elektrycznych pokazuje emisje generowane przy korzystaniu ze średniego krajowego koszyka energetycznego – informuje również kierowcę, jak wysoka byłaby emisja w porównaniu z wykorzystaniem zielonej energii.
    
Emisje z produkcji pojazdów to emisje generowane podczas procesu produkcyjnego. Uwzględniane są emisje z przetwarzania surowców, pozyskiwania materiałów, logistyki transportowej oraz produkcji danego modelu. BMW Group podaje już dane dotyczące emisji dla wielu modeli w formie raportów dotyczących śladu ekologicznego pojazdu. Są one obliczane zgodnie z uznanymi standardami oceny cyklu życia i certyfikowane przez agencję TÜV Rheinland. Można je również pobrać ze strony internetowej BMW Group.

Fot. BMW 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony