
Pompy ciepła to popularna, energooszczędna metoda ogrzewania domów, biur i – od niedawna – pojazdów elektrycznych. Opatentowany system Forda wykorzystuje wtrysk pary wodnej do poprawy efektywności pompy ciepła. Jak to działa?
Zasada działania pomp ciepła polega na wykorzystaniu gazów chłodniczych do pochłaniania ciepła z otoczenia, a następnie podniesieniu ich temperatury poprzez sprężanie. W ten sposób niewielka ilość energii elektrycznej do zasilania pompy ciepła może zostać wykorzystana do pozyskania większej ilości „uwolnionej” energii cieplnej.
Elektryczne modele Ford Pro E-Transit Custom, E-Tourneo Custom i E-Transit o zwiększonym zasięgu są standardowo wyposażone w innowacyjną pompę ciepła, która może zwiększyć zasięg podczas jazdy w niskich temperaturach. Rozwiązanie pozwala oszczędzać energię akumulatora, ogrzewając kabinę z wykorzystaniem „darmowej” energii, nawet gdy temperatura na zewnątrz spada znacznie poniżej zera, co pozwala zwiększyć zasięg nawet o 10%.
Wtrysk pary wodnej
Wczesne wyjazdy, późne powroty i nocne zmiany oznaczają, że samochody w naszym klimacie pracują często w temperaturach poniżej zera nawet wiosną. Dzięki rozwiązaniu Ford Pro pojazdy elektryczne mogą pokonywać większe dystanse między ładowaniami, dzięki czemu ich właściciele odnoszą dodatkowe korzyści również w chłodniejsze dni.
Innowacyjny system pompy ciepła powietrze-woda (VIHP), montowany standardowo w każdym Fordzie E-Transit Custom, 1 E-Tourneo Custom 2 i E-Transitach o zwiększonym zasięgu, 3 zapewnia efektywny sposób ogrzewania kabiny poprzez przechwytywanie resztkowego ciepła z otaczającego powietrza – nawet w temperaturach znacznie poniżej -10°C.
- Dla firm, które korzystają z pojazdów dostawczych, każdy przejechany kilometr między ładowaniami oznacza mniej przestojów i większy przychód. Walczymy o te kilometry, aby zwiększyć efektywność samochodów i sprawić, że floty elektryczne będą bardziej dyspozycyjne i opłacalne w intensywnie rozwijających się firmach - powiedział Ingo Krolewski, kierownik Działu Systemów Klimatyzacji w firmie Ford.
Komfort w kabinie przez cały rok
Opatentowana przez Forda pompa ciepła VIHP oferuje większe korzyści, niż inne podobne konstrukcje, wykorzystując wtrysk pary wodnej do zwiększenia efektywności pracy, zarówno ogrzewania, jak i schładzania wnętrza samochodu dostawczego. Gdy temperatura na zewnątrz wzrasta powyżej 25°C, zintegrowany system chłodzenia pompy może również odprowadzać ciepło z kabiny, zmniejszając zużycie energii akumulatora, potrzebnej do zasilania klimatyzacji.
Trwające prawie dwa lata prace rozwojowe nad dostrojeniem systemu objęły ponad 100 testów w tunelu aerodynamicznym i 25 tys. kilometrów przejechanych przez każdy z modeli w warunkach rzeczywistych. Siedem specjalnych przejazdów testowych odbyło się w warunkach ekstremalnie różnych – podczas upalnego hiszpańskiego lata, czy fińskiej zimy, w temperaturze -34°C.
Opracowanie systemu było wspólnym wysiłkiem zespołów inżynierów Forda w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Stanach Zjednoczonych.
Fot. Ford
Komentarze (0)