Nowe technologie

Warto wiedzieć

wczoraj  05.03.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 10 minut

Przewaga nowego Audi A6 Avant
Strona 3 z 3

Progresywny układ kierowniczy i układ czterech skrętnych kół

Zmodyfikowany i bardziej bezpośredni układ kierowniczy znacząco przyczynia się do komfortowego, ale równie dynamicznego prowadzenia nowego A6 Avant*. W porównaniu z poprzednikiem, cała droga od kierownicy do kół została zaprojektowana tak, aby była sztywniejsza. Obejmuje to drążek skrętny na przekładni kierowniczej, sztywno przykręconą przekładnię kierowniczą i sztywniejsze tuleje wahaczy. Nieznacznie zwiększono również pochylenie przedniej osi. Podsumowując, środki te skutkują zauważalnie lepszą reakcją układu kierowniczego i większą informacją zwrotną z drogi, co zapewnia precyzyjne i lekkie prowadzenie pojazdu.

A6 Avant jest standardowo wyposażony w elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy. Przełożenie układu kierowniczego zmienia się w zależności od kąta skrętu kierownicy: przy małym kącie skrętu, na przykład na autostradzie, układ kierowniczy jest bardziej pośredni, aby zapobiec wpływowi nerwowych zachowań na układ kierowniczy. Przy większym kącie, przełożenie jest coraz bardziej bezpośrednie, co zmniejsza wysiłek fizyczny wymagany do kierowania w ruchu miejskim i podczas parkowania. Co więcej, progresywny układ kierowniczy zapewnia sportowe wrażenia z jazdy w ciasnych zakrętach. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select może być używany do zmiany charakterystyki układu kierowniczego – w szczególności oporu pracy kierownicy – w kilku trybach.

Układ czterech skrętnych kół jest opcjonalnie dostępny w połączeniu z napędem na wszystkie koła quattro. Działa on z dynamiczną funkcją, której szybkość reakcji została jeszcze bardziej poprawiona. Przy prędkości do około 60 km/h tylne koła obracają się do pięciu stopni w kierunku przeciwnym do przednich kół. Zmniejsza to promień skrętu nawet o jeden metr, redukując go do 11,3 metra. Dzięki temu samochód jest bardziej zwrotny w ruchu miejskim i na ciasnych zakrętach. Przy średniej i wyższej prędkości tylne koła obracają się w tym samym kierunku, umożliwiając stabilne i jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie.

System sterowania hamulcami (iBRS)

W A6 zastosowano zintegrowany system sterowania hamulcami (iBRS). Dzięki tej technologii brake-by-wire pedał hamulca i hydraulika hamulca są całkowicie oddzielone. W wariantach z technologią MHEV plus system oblicza, czy pożądany efekt hamowania można osiągnąć poprzez hamowanie rekuperacyjne za pomocą silnika elektrycznego (generatora układu napędowego) czy też należy również aktywować hamulce cierne na przedniej i tylnej osi. W ułamku sekundy jednostka sterująca oblicza, ile siły hamowania muszą wytworzyć hamulce cierne. Następnie tłok w układzie hydraulicznym hamulca wytwarza niezbędne ciśnienie. Odczucie hamowania pozostaje takie samo po wciśnięciu pedału hamulca, przy czym przejście między hamowaniem odzyskowym a ciernym jest niezauważalnie płynne i jednorodne, a siły hamowania pozostają stałe. Dzięki elektrohydraulicznemu uruchamianiu, system bardzo precyzyjnie buduje ciśnienie hamowania dla hamulców kół i około dwa razy szybciej niż konwencjonalny układ hamulcowy. Gdy aktywowane jest automatyczne hamowanie awaryjne, maksymalne ciśnienie hamowania jest osiągane w ciągu zaledwie 150 milisekund.

Fot. Audi

GALERIA ZDJĘĆ

Przewaga nowego Audi A6 Avant
Przewaga nowego Audi A6 Avant

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony