Nowe technologie

Regeneracja

ponad rok temu  06.06.2023, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

Rozwój technologii baterii trakcyjnych
Strona 2 z 2

Żywotność akumulatora samochodu elektrycznego

Jak długa jest żywotność akumulatora samochodu elektrycznego? Cytowany ekspert zapewnia, że takie baterie są zupełnie inne niż w telefonach komórkowych. W pojeździe elektrycznym system kontroli baterii jest znacznie bardziej inteligentny, a bateria jest chroniona przed przegrzaniem i innymi szkodliwymi czynnikami na wiele sposobów, takich jak inteligentne zarządzanie ładowaniem.

- Badania przeprowadzone na nowszych pojazdach pokazują, że po pięciu latach 95 procent pozostałej pojemności akumulatora jest zwykle nadal dostępne. Akumulator trakcyjny w pojeździe elektrycznym jest zaprojektowany na 2000 pełnych cykli. Przykład: 2000 razy zasięg 500 kilometrów daje 1 milion kilometrów pojemności. Po tych 2000 pełnych cykli, bateria osiąga próg 80% pojemności resztkowej, co jest uważane za koniec żywotności baterii. Jednak bateria nie jest jeszcze zepsuta i może nadal wykonywać dobrą robotę przez kolejne dziesięć lat, na przykład w stacjonarnym systemie magazynowania energii w elektrowniach fotowoltaicznych lub wiatrowych - dowodzi profesor chemii.

Zrównoważone surowce i recykling zużytych baterii

Czy w nadchodzących latach lub dekadach będzie wystarczająca ilość surowców do produkcji ogniw? I jak ważne w tym kontekście są procesy recyklingu zużytych baterii?

Jego zdaniem dostępna ilość surowców jest obecnie wystarczająca. Moce produkcyjne nie zostały jeszcze dostosowane do szybko rosnącego popytu, więc w niektórych obszarach mogą wystąpić wąskie gardła. Naukowcy starają się zaradzić tej sytuacji, na przykład poprzez całkowite wyeliminowanie kobaltu z nowych baterii i częściowe zastąpienie litu sodem w przyszłości. Jest to coś, co znacznie zmniejszy potencjalny niedobór surowców.

Szacuje się, że od około 2034 r. połowa potrzebnych surowców będzie już poddawana recyklingowi. Obecnie w Europie istnieje 38 zakładów recyklingu baterii, które opracowują nowe procesy i zwiększają swoje moce produkcyjne. Oblicza się, że w połowie lat 2030. trzeba będzie poddać recyklingowi duże ilości akumulatorów do pojazdów elektrycznych - należy się na to przygotować.

Oprócz przejścia na bardziej zrównoważone materiały, megatrendem w produkcji baterii jest redukcja kosztów. Ma to zastosowanie wszędzie: mniej miejsca, mniej energii, mniej czasu.

Fot. Audi

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony