Nowe technologie

Warto wiedzieć

2 godziny temu  19.08.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

System czterech kół skrętnych

Pomysły konstruktorów, by zmniejszyć promień zawracania dzięki skrętnym kołom w tylnej osi, mają już 100 lat. Pól wieku temu Japończycy wdrożyli do produkcji seryjnej układ 4WS w sportowym modelu Honda Prelude. Zaawansowany system czterech kół skrętnych obecnie jest dostępny w popularnych modelach Renault. Jak to działa?

Dzięki systemowi 4Control advanced przestronne SUV-y: Austral, Espace, Rafale potrafią zawrócić na średnicy zbliżonej lub mniejszej niż w przypadku miejskiego Renault Clio. Austral potrzebuje do tego zaledwie 10,1 m – o 30 cm mniej niż Clio – a Espace i Rafale osiągają wynik 10,4 m, dorównując zwrotnością kultowemu hatchbackowi. To przekłada się na łatwiejsze parkowanie, sprawniejsze manewry w garażach i większy komfort jazdy w ciasnych uliczkach.

Zaawansowany system czterech kół skrętnych, jeszcze do niedawna zarezerwowany dla luksusowych modeli marek premium i aut sportowych, obecnie jest dostępny w popularnych modelach Renault. W połączeniu z systemem multi-sense oferuje nowy wymiar precyzji prowadzenia, zwrotności, przyjemności i personalizacji wrażeń z jazdy, niespotykany wcześniej w tym segmencie.

Zalety systemu

Austral z systemem 4Control advanced manewruje zwinniej niż Clio (krótsza średnica zawracania o ok. 30 cm). Espace i Rafale z 4Control advanced — mimo że to większe auta — zawracają podobnie jak Clio. To spora poprawa względem wersji bez tylnych kół skrętnych (Espace: 11,6 m → 10,4 m; zysk ok. 1,2 m). W praktyce oznacza to, że w ciasnych ulicach, na parkingu podziemnym czy „łamaniu” do równoległego parkowania 4Control advanced daje realną ulgę i sprowadza manewrowość dużych modeli do poziomu Clio, a w Austral nawet jeszcze lepiej.


Jak to działa?

System 4Control advanced w nowym Renault Espace to więcej niż tylko innowacja w zakresie prowadzenia i manewrowania. Podczas jazdy z wyższymi prędkościami tylne koła wykonują mikroskręty w tym samym kierunku co przednie, zwiększając stabilność i pewność prowadzenia. Z kolei w warunkach miejskich – przy niskich prędkościach – tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich nawet o 5 stopni, znacząco poprawiając zwrotność pojazdu. Efekt? Średnica zawracania Nowego Espace z 4Control advanced wynosi zaledwie 10,4 metra – to wynik taki, jak w przypadku samochodu kompaktowego.


4Control advanced

Do niedawna technologia czterech kół skrętnych zarezerwowana była dla luksusowych modeli marek premium. Obecnie zaawansowany system czterech kół skrętnych trafił do samochodów marki popularnej, oferując kierowcom zupełnie nowy wymiar precyzji i przyjemności z jazdy. Nowa generacja tej technologii − 4Control advanced oferuje rewelacyjne wrażenia z jazdy. Dzięki niej np. Renault Austral full hybrid E-Tech jest zwrotne i zwinne przy niskich prędkościach, a przy wyższych pozostaje stabilne i bezpieczne. System pełni funkcję wspierającą kierowcę. Przy niższych prędkościach system ułatwia pokonywanie zakrętów i zawracanie, promień skrętu Renault Austral full hybrid E-Tech wynosi 10,1 m, co jest porównywalne z promieniem skrętu samochodu miejskiego, to mniej o blisko 30 cm niż w Clio.

4Control advanced w połączeniu z systemem multi-sense umożliwia pełną personalizację doznań z jazdy. Za pośrednictwem intuicyjnego ekranu kierowca może regulować m.in. siłę wspomagania kierownicy, reakcję silnika czy charakterystykę zawieszenia, a także dostosować oświetlenie wnętrza do wybranego trybu jazdy (Eco, Sport, Comfort, Perso). Wprowadzenie tego typu rozwiązań do modeli marki popularnej pokazuje, że technologia dotychczas zarezerwowana dla wyższych segmentów staje się dostępna dla szerszego grona kierowców – bez kompromisów w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i radości z prowadzenia.

Fot. Renault

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony