Finanse

Warto wiedzieć

4 miesiące temu  25.06.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

Branża motoryzacyjna traci setki godzin
Strona 2 z 2

Polskie firmy wciąż mało wiedzą o możliwościach robotów biznesowych. Na zachodzie to już niemal standard. Robotyzacja procesów biznesowych (RPA) pozwala zautomatyzować powtarzalne zadania wykonywane na komputerze poprzez naśladowanie sposobu, w jaki pracują ludzie. Jest to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż IT, będąca integralną częścią strategii biznesowych zarówno wielu korporacji, jak i średnich oraz małych firm. Pozwala oszczędzać czas i koszty związane z wykonywaniem przez ludzi procesów, które normalnie zajmują im kilkakrotnie więcej czasu niż robotowi, bądź w ogóle nie mogą być przez nich wykonywane, ze względu na kompleksowość. O ile jeszcze w 2021 roku, gałąź RPA była wyceniana na 2,4 miliarda dolarów, to w 2024 roku ma osiągnąć już globalnie niemal 5 miliardów USD. Dzięki robotyzacji pracownicy mogą mieć pełną kontrolę nad wdrażaniem i kontrolowaniem bota wykonującego za nich powtarzalne zadania automatycznie, często działając nawet bez angażowania działu IT w ich wdrożenie. Co istotne, roboty biznesowe eliminują też błędy ludzkie, a czas wdrożenia to niekiedy tylko dwa do trzech tygodni.

Tymczasem w ankiecie przeprowadzonej na zlecenie SAIO aż 40 proc. badanych przyznało, że nie słyszało dotychczas o systemach RPA. Jednocześnie ponad połowa spośród tych, którzy mieli już okazję zapoznać się z tym terminem (51 proc.) stwierdziło, że wdrożenie robotyzacji wzmocniłoby (lub już wzmocniło, jeśli była wdrożona) konkurencyjność firmy oraz zadowolenie z pracy personelu w firmie.

- Wyniki naszych badań dość jasno wskazują, że pracownicy poświęcają codziennie bardzo dużo czasu na wykonywanie powtarzalnych czynności na komputerze, co w prosty sposób może prowadzić do niezadowolenia z pracy, a nawet wypalenia zawodowego. Dlatego zarówno robotyzacji, jak i sztucznej inteligencji w biznesie nie należy się bać, lecz trzeba w mądry sposób zacząć korzystać z niej do usprawniania naszych codziennych działań - podsumowuje Przemysław Lewicki, CEO SAIO SA.

Fot. SAIO S.A.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony