Pojazdy użytkowe

Paliwa i oleje

4 miesiące temu  25.07.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Analiza Well-to-Wheel dla sprężonego biometanu

IVECO i CNR przedstawiają nowe badanie dotyczące wpływu sprężonego biometanu na środowisko w celu dekarbonizacji sektora. Punktem odniesienia dla badania był rynek włoski i park pojazdów wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich.

IVECO, uznany lider w sektorze napędów alternatywnych, wsparł badanie przeprowadzone przez Instytut Zanieczyszczenia Atmosfery włoskiej Krajowej Rady Badawczej (CNR) w celu oceny wpływu na środowisko stosowania sprężonego biometanu pochodzącego z frakcji organicznej stałych odpadów komunalnych (OFMSW), porównując go z tradycyjnymi paliwami (olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym) stosowanymi w pojazdach wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich.

Punktem odniesienia dla badania był rynek włoski, charakteryzujący się powszechną siecią stacji tankowania CNG ze względu na dużą liczbę pojazdów napędzanych metanem – jedną z najwyższych w Europie. Przeprowadzona analiza była analizą Well-to-Wheel, tj. analizą, która bierze pod uwagę wpływ produkcji i wykorzystania paliwa, bez uwzględniania budowy lub utrzymania zakładów i infrastruktury, w celu uzyskania czystego porównania samych paliw. W analizie zbadano udział wychwytywania CO2 w łańcuchu produkcyjnym oraz udział koszyka energetycznego wykorzystywanego do zasilania różnych procesów przemysłowych.

Bio-CNG jest optymalnym rozwiązaniem

Analiza przeprowadzona przez włoską Krajową Radę ds. Badań Naukowych (CNR) we współpracy z IVECO potwierdza, że bio-CNG jest optymalnym rozwiązaniem dla zbiórki odpadów – doskonałym przykładem gospodarki o obiegu zamkniętym „well-to-wheel”.

Wyniki badania ujawniają potencjalnie decydującą rolę sprężonego biometanu w dekarbonizacji sektora transportu i redukcji zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. W rzeczywistości, w analizowanym sektorze, sprężony biometan (bioCNG) może prowadzić do redukcji emisji gazów zmieniających klimat nawet o 96% w porównaniu z olejem napędowym oraz do redukcji emisji tlenków azotu nawet o 72%. Te znaczne redukcje mogą z pewnością przyczynić się do osiągnięcia celów neutralności węglowej określonych na poziomie europejskim.

Spośród wszystkich przeanalizowanych scenariuszy, najlepsze wyniki uzyskano przy założeniu, że wszystkie etapy łańcucha produkcji sprężonego biometanu, a więc od zagospodarowania OFMSW (organicznej frakcji stałych odpadów komunalnych) do fermentacji beztlenowej, uszlachetniania, wychwytywania CO2, sprężania biometanu i tankowania pojazdów, odbywały się w tym samym miejscu, zasilając wszystkie procesy energią wytwarzaną ze spalania biogazu wytwarzanego również na miejscu.

- Jesteśmy zaszczyceni mogąc wspierać badania nad zrównoważonymi technologiami, które rzeczywiście są w stanie pomóc nam osiągnąć dekarbonizację w skuteczny i produktywny sposób. W IVECO zawsze wierzyliśmy w korzyści płynące z biometanu, dojrzałego technologicznie surowca dla całej naszej gamy i wielu misji naszych klientów. Badanie przeprowadzone przez CNR dodatkowo potwierdza, że wykorzystanie bioCNG jest rozwiązaniem zrównoważonym środowiskowo i może generować wysoce pożądaną gospodarkę o obiegu zamkniętym, wydobywając wartość z odpadów i materii organicznej, aby zapewnić paliwo do samej zbiórki odpadów, bez uszczerbku dla zdolności pojazdów do realizacji misji - powiedział Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development, IVECO.

Fot. IVECO

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony