Pojazdy użytkowe

Pojazdy użytkowe

WYWIADY

ponad rok temu  30.10.2015, ~ Administrator   

Ciężarowe opony zimowe – 3PMSF a M+S
Strona 1 z 2

Zachowanie mobilności zimą ma kluczowe znaczenie dla floty transportowej. Jak wskazuje Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, nie wszystkie opony ciężarowe dostępne na rynku sprostają trudnym warunkom zimowym na drodze.

Jak brzmi definicja ciężarowej opony zimowej?

Nie ma jednej definicji ciężarowych opon zimowych, ponieważ przepisy lokalne w różnych krajach określają te produkty inaczej. Są państwa, w których oznaczenie M+S na produkcie kwalifikuje je do ogumienia zimowego, ze wskazaniem, że jest to „opona, której rzeźba bieżnika, mieszanka bieżnika lub struktura mają za zadanie w warunkach zimowych przede wszystkim zapewnić lepsze osiągi w zakresie zdolności do wprawiania i utrzymywania pojazdu w ruchu niż normalna opona”. Innymi słowy, takie ogumienie zachowuje się na śniegu nieco lepiej niż zwykła opona. W 2012 roku Unia Europejska dla oznaczenia opon zimowych wprowadziła dodatkowy symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Mogą nim być znakowane produkty, które spełniły wymagania standaryzowanych testów i osiągnęły określone parametry trakcyjne na ubitym śniegu.

 

Na czym polega różnica między oponą M+S a oponą 3PMSF?

Warto wspomnieć, że możemy się spotkać z różnymi oznaczeniami: M+S, M.S lub M&S. Wszystkie pochodzą od skrótu „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow). Przez wiele
lat symbol ten stanowił podstawę do oznaczania opon zimowych, chociaż posługiwanie
się nim nie jest związane z żadnym standaryzowanym testem. Sytuacja uległa zmianie
po wprowadzeniu w listopadzie 2012 roku przez UE nowego, oficjalnego oznaczenia opony zimowej: symbolu 3PMSF. Mogą go mieć tylko te opony ciężarowe, które w surowym teście ISO spełniły warunki, określone w przepisach: UNECE 117 i UE 661/2009. Porównuje
się w nim trakcję opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść badanie pomyślnie, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, ogumienie z oznaczeniem 3PMSF jest lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż posiadające jedynie symbol M+S.

 

Jakie opony należy zakładać na pojazdy ciężarowe zimą?

Wszystko zależy od lokalnych przepisów, które dla operatorów flot powinny być równie ważne jak utrzymanie pojazdów ciężarowych w ruchu zimą. W przypadku flot jeżdżących w normalnych warunkach zimowych, w umiarkowanych temperaturach i przy niewielkich ilościach śniegu, jako minimum zaleca się stosowanie opon z oznaczeniem M+S na osi napędowej. Jednakże lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie na osi napędowej wielosezonowych opon ciężarowych z oznaczeniami 3PMSF i M+S, na przykład Goodyear KMAX i FUELMAX. Z kolei pojazdy pracujące w ciężkich warunkach powinny jeździć na specjalnych zimowych oponach ciężarowych, takich jak Goodyear ULTRA GRIP MAX, które oferują wysoki osiągi właśnie zimą.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony